19 August 2006

Brott & Straff - ok da.

Fick ett brev idag. Fran Strathclydepolisen. De har mig pa bild nar jag kor 41mph pa en tom, trefilig 30mph-vag 21.30 en onsdagkvall. Erkann eller ga till domstol.

Ok. Jag erkanner. Det kanns som att jag kort 60 pa sa manga tomma svenska 50-vagar genom aren att det nog ar min tur att aka dit nu.

For att inte tala om hur jag kort pa tomma motorvagar...

Jag vet, jag har brutit mot reglerna och bor val kanske skammas lite, men det finns val inte nagot brott som det rycks sa mycket pa axlarna at som fortkorning. Jag ar inte battre an nagon annan. "Ja men..."

Jag har ingen sympati med dem som bryter 30-regler, eller dem som kor fort i tatbebyggda omraden med hackar, parkerade bilar, folk etc etc. Jag tillhor faktiskt heller inte dem som vill ha hojda fartgranser. Fast det betyder inte att jag tanker halla dem som finns. Det betyder snarare att jag utgar ifran att jag inte ar den enda som, lite skamtsamt, ser fartgranserna som rekommendationer. Hojs granserna sa ar jag overtygad om att det inte kommer betyda nagot annat an att fortkorarna kor annu fortare.

Sa. Ar vagen bred och tom kommer jag fortsatta kora som jag tycker verkar lampligt, fast jag tanker inte vara lika nonchalant gallande fartkamerorna. Atminstone en viss kamera i vastra Glasgow fungerar som den ska...

I detta brev fick jag skriva under pa att jag erkanner. Sedan kommer ett brev med beslut om det blir rattssak eller fasta boter eller vad sjutton Procurator Fiscalen bestammer (typ aklagare). Har ingen aning om vad Skottlands boter ligger pa, men det lar jag val bli varse. Likasa om deras Pricksystem aven galler mig med utlandskt korkort. Hm, kan bli en intressant ovning...

Och som sagt. Det var nog min tur. Efter 11 ar pa vagarna och en faststalld fortkorning sa maste jag anda saga att upptacktsrisken inte ar sa himla stor... Som sagt, jag borde kanske skammas atminstone litegrann, men med tanke pa hur, var, nar etc etc sa kanns det snarare litegrann som nar man fick kvarsittning for att ha kommit 2 minuter for sent... Och den kvarsittningen tog jag ocksa utan att knussla.

No comments: