24 May 2006

Lord Wellington - han med vagkonen pa huv'et

Utanfor Moderna Museet i Glasgow star en staty av en man pa en hast. Statyn ar varldsberomd atminstone i hela Skottland for att nio dagar av tio ha en vagkon pa huvudet. Det ar nastan sa att man tycker att de kan gjuta fast konen for sa fort kommunen plockar ner den sa satts en ny pa under natten.

En tysk van ar pa besok och medan en del av mig undrar hur hon nadde universitetet sa maste jag erkanna att den andra delen ar otroligt road just nu. Tyskan ar en stjarna!

Vi passerade statyn och jag har aldrig riktigt tankt pa vem gubben ar, forran Tyskan fragade. Jag laste pa sockeln: "Wellington".
Tyskan: Vem?
Jag: Han var engelsk general. Du vet Napoleon? Lord Wellington slog honom vid slaget vid Waterloo.
Tyskan: Hm. Har jag aldrig hort talas om. Men jag kanner till sangen! Det var ABBA, va?

Tva dagar senare kollar vi pa en film som av en handelse utspelar sig under slaget vid Waterloo. Jag forklarar vilka snubbarna i rutan ar och vid ett tillfalle star de i givakt infor en ny snubbe.
Tyskan: Ar det dar deras ledare, eller?
Jag: Ja, det dar ar Lord Wellington.
Tyskan: Ah, just ja, han med vagkonen pa huvudet.

Eh... japp. Det ar nog precis sa han vill att vi ska komma ihag honom. Och naturligtvis ar det sa jag fortsattningsvis kommer se honom. He, he, snacka om shock-taktik; rida ut pa slagfaltet med en orange vagkon pa skallen.

Det ar nog ingen dum ide att gora Modern Konst av gubben och gjuta fast konen, om inte annat sa kanske det kan bevara statyn fran 'vandaler'...

No comments: