4 July 2006

Bankstrul - ett ar senare...

Om ni nagon gang flyttar till UK, ta da tva goda rad fran mig;
1. Se till att inget av dina namn innehaller å, ä eller ö.
2. Se till att ditt fornamn faktiskt star FORST i passet.

Jag haller pa att fa allvarligt psykbryt har borta.

varen 2005 slogs jag i 6 veckor med Clydesdale Bank om stavningen av mitt efternamn, och forlorade. De har stavat DJARV sedan dess, alla andra stavar det DJAERV, som det star i passet.

I slutet av April 2006 anstalldes jag av Abbey, ocksa en bank. De har som krav att man oppnar konto med dem dar de betalar in lonen. Inget undantag. Abbey kan lasa pass och vill att jag stavar DJAERV.

UK har inga personnummer eller samkorda register, sa for att oppna konto maste jag "identifiera" mig med ett brev adresserat till min hemadress. Det ar strikta regler vilka typer av brev som ar godkanda. Mina alternativ ar begransade till bankutdrag och brev fran skattekontoret. Eller snarare till skattekontoret, for banken stavar mitt namn "fel". Enligt Abbey. Detta tog dem en manad att upptacka.

En manad och tva paminnelser senare har nu brevet fran skattekontoret anlant. DJAERV.

Abbey slar bakut.

Det star Carina Djaerv i brevet. I passet star det Aasa Carina Djaerv. Abbey vill att jag ska byta namn till Aasa... vilket de anser ar mitt fornamn...

Jag vet inte vad jag ska gora langre. Det finns inte en chans att jag kan fa ett brev fran nagon i hela varlden adresserat till nagon Aasa Djaerv. Vem helsike det nu ar.

Abbeys lonekontor vagrar betala till en annan bank, Abbeys bankavdelning vagrar oppna ett bankkonto under mitt namn, vilket ar samma namn som lonekontoret har, utan vill oppna ett konto under ett annat namn, vilket varken lonekontoret eller skattekontoret kanner igen... Paminn mig om att aldrig, aldrig mer klaga pa svensk byrakrati.

No comments: