11 November 2005

Guljacka igen! Och jag ar galen nog att vara glad at det...

Da ar man guljacka igen. Jag later troligen helt galen, men jag ser faktiskt fram emot forsta matchen imorgon!

Jag visste forstas att matcherna har drar mer folk an vad de gor i Sverige, men pa motet/intervjun igar blev det klart vilken skillnad det faktiskt ar. Kvinnan menade pa att morgondagens vanskapslandskamp mot USA kan bli en bra forsta match for oss nyborjare eftersom den ar 'ratt liten'. Forvantad publiksiffra: 20'000. Jo, eftersom de ovriga matcherna i Glasgow drar 50-60'000 sa antar jag att det ar ratt fjuttigt...

Hon talade ocksa om manskap och namnde att de varje Celtic-match lanar ut 200 publikvardar for att "komplettera" deras egna. 200! Lanar de ut!! Bara som komplement!!! Visa inte detta inlagg for nagon sakerhetschef i Sverige. De skulle svimma.

Lonen ar urkass. Summorna jag horde for ett par ar sedan stammer absolut inte. Vi startar pa minimilonen (det lagsta en arbetsgivare enligt lag kan betala for en vuxen arbetstagare) £5.05 per timme. Efter traningen (tva korta kurser, precis likadana som de i Sverige, oh, innebar det att jag far ett tjusigt Skotskt pv-kort da?! Jag kan borja samla. :-) stiger den till £5.20. Yeah... Aker vi ivag far vi nagot slags reseersattning pa ca £2.40 per timme under sjalva resan. Hm, jag ska nog inte saga upp dagjobbet. Fast det ar klart, som betald hobby ar det sa klart bra. I Sverige jobbade jag for en varmkorv med brod och en burk Cola.

Vilket leder mig till det morka molnet. Alla som borjar nu ar stationerade pa Ibrox och forvantas jobba alla Rangers hemmamatcher. Neeeeeeeeej!!! Sa har: Hade jag jobbat for AIK hade jag aldrig statt ut i 8 ar - och annu mindre langtat tillbaka till jobbet. For vissa manniskor racker det att ufora arbetsuppgifter man gillar, for andra, daribland jag sjalv, sa ar omgivningen viktigare. Nar jag jobbade for DIF sa var jag beredd att ta vad skit som helst och sta och frysa i vilket snoblandat regn som helst. Det var lugnt, for jag inbillade mig att jag gjorde nagot positivt for klubben jag alskar. Att vara placerad i ratt miljo fungerar som en ovarderlig morot i uppforsbackarna. I det laget tvekade jag inte att bli utlanad till AIK nu och da, det blir som en krydda for det ar anda lite spannande att jobba for en annan klubb ibland. Ibland.

Maste overtala cheferna om att bli en av de dar utlanade 200 pa Celtics matcher. Innan jag utvecklar exem.

Oh, holl pa att glomma. Chefer, ja. I DIF hade vi gruppledare och nagon ansvarig, forutom sakerhetschefen forstas. Har heter de "supervisor", "senior supervisor", "manager" och en massa annat foretagsfint. Och vi jobbar i svarta kontorsbyxor (slitstarkt...) och vit skjorta - med slips! Hm, bast att jag inte skickar hem nagot foto, vissa skulle skratta ihjal sig. Fast jag tycker det verkar snofsigt, jag!

No comments: