4 December 2009

Fredagsfyran om böcker

1. Vilken bok önskar du dig mest av allt just nu?
Vet du, jag funderade just på det, men kunde inte komma på nån. Bara Nemi, seriebok nr 7. Har kollat flera bokhandlar, men det finns inget just nu som fångar mitt intresse.

2. Har du köpt några böcker som julklappar i år?
Har inte börjat köpa julklappar än. Faktiskt! Allt är försenat i år.

3. Brukar du ge bort film som julklapp, som dvd eller biobiljetter?
DVD är en klassiker, det finns alltid filmer som folk önskar och det är smidigt ifall man inte hittar något "perfekt".

4. Vilken är den bästa bok du läst i år och vilken är den bästa film du sett i år?
Bokledes har det banne mig varit ett skralt år i år, vad gäller böcker som sticker ut. Minns i och för sig inte vad jag läst i år och förra året, men undrar om inte den där "Odygd och vanära i Stockholm" varit den bästa, och det är en forskningsavhandling egentligen!

Filmledes visade det sig (när jag kollade efter) att jag sett många bra på bio i våras. "Fireflies in the garden", "Is anybody there?", "Shifty" och "50 dead men walking" utmärkte sig. Måste jag välja bara en av dem så väljer jag... "Fireflies in the garden", mycket tänkvärd och fin film om familjer, hemligheter, brist på kommunikation och förlåtelse.

No comments: