13 June 2005

Gratis marschmusik varje helg, men varfor sa mycket orange?

Nar jag flyttade in har i Dennistoun blev jag firad med trummor, trumpeter och marschmusik. Cirka etthundra manniskor tagade forbi nere pa gatan med flaggor i hand, och jag kande mig smickrad.

Fast det var inte mig de firade, och det var bara borjan. Varenda helg nu har det varit "Orange marches" nedanfor fonstret. Det ar tydligen "sommar-marsch sasong". Jag trodde i min enfald att jag flyttade in i ett harligt Celtic-omrade och bara skulle fa se gron-vitt sa langt ogat sag, men en supporter berattade att loyalisterna har tva "starka fasten" ett par kvarter ifran mig. Jag tog en promenad och, joda, tva pubar i Rangers-farger hittade jag och vid ett hyreshus fanns ett stort flaggspel uppsatt. Dessutom ligger klubblokalen, eller vad de nu skulle tankas kalla det, for Grand Orange Lodge of Scotland inte langt harifran.

Enligt en undersokning i Sunday Herald 2003 ville ca 50% forbjuda dessa marscher, som nu verkar vara ett aterkommande helgnoje i mina kvarter. Stodet for ett forbud var storst i vastra Skottland, omradet som framst erfar sektariansm. Med detta i huvudet undrade jag sa klart vad sjutton det hela gar ut pa.

Kort sagt:

Pa 1600-talet kom en snubbe, William, till England fran Holland. Han kallades darfor "William of Orange". 1688 krontes han till Kung av England. 12 Juli 1689 besegrade Kung William III irlandarna/katolikerna i slaget vid Boyne i Ulster (Nordirland). Darfor marscherar unionister/protestanter varje ar med oranga band och unionistflaggor (och Rangers-trojor...) for att fira denna handelse. Den viktigaste av marscherna ar den som halls 12 Juli, eller sa nara man kan komma. Manga ganger ser man till att gora det genom att marschera genom katolska/republikanska omraden. (Aha...) Republikanerna svarade i mitten av 1900-talet med att ordna egna marscher, som gar genom protestantiska omraden.

Herregud... nar man forsoker se parterna i denna konflikt som vuxna manniskor...

Jag kollade upp "Orange Order" lite mer for jag undrade sa klart vad vitsen ar med dessa trummande marschband och gamla gubbar med oranga band runt halsen. Jag maste erkanna att jag inte tycker mig ha funnit ett tillfredstallande svar pa varfor, men... Det visade sig att det fanns ett helt Orangeri! Man talar om "Orangeism". Enligt hemsidor for grupper som tillhor denna rorelse sa finns de for att fira, bevara och uttrycka den protestantiska kulturen.

Jag satt som ett fragetecken framfor datorn. For det forsta fick jag rysningar, for det var ett slags fanatisk, knasig ton pa dessa hemsidor, trots att allihop sa att de var for religios oppenhet och tolerans. Eller var det just p.g.a. detta standigt upprepade mantra i kombination med sjalvhavdande nastan nationalistiska texter som gjorde att det kandes olustigt. For det andra fragade jag, som kommer fran ett protestantiskt land - vilken protestantisk kultur??? Har protestanter en sarskild kultur? Som inbegriper marscher? Och oranga band? Och att gora det till en sport att knalla genom omraden som inte ar protestantiska? Har Sverige missat nagot eller ar vi inte protestanter? Jag trodde sattet protestanter firar Jul, Pask och Jesu uppstandelse var den protestantiska kulturen. Jag trodde den mesta ovriga kulturen kom fran stallet dar man bor snarare an fran kyrkan...

Det kommer nog droja innan jag blir klok pa det har.

Det verkar i vart fall som att manga idag (50%...) tycker det ar fanigt. Halften menar att marscherna bara finns till for att provocera (tror jag det om man lagger dem i "motstandaromraden"). Nagon jamforde det t.o.m. med nar Ku Klux Klan marscherade genom svarta omraden i mitten pa 1900-talet. I Glasgow har man lagt om rutterna efter brak och klagomal och sedan 1 Januari i ar maste man soka tillstand 4 veckor fore till skillnad mot en "vanlig" demonstration da det racker att soka 1 vecka i forvag. Det galler bade loyalisterna och republikanerna. Nar det snackas om att forbjuda dessa marscher totalt, t ex i ett led att komma till ratta med sektarianismen, sa vralas det om att man blir ifrantagen en grundlaggande rattighet. En orange gubbe menade t.o.m. att det vore bra for turismen att ha dem kvar och att man tvartom borde locka hit folk med hjalp av dem. Det tyckte inte kommunen, en turism-gubbe menade att de flesta utlanningarna inte ens kanner till dem. (Na, tankte val det.)

Jag kollade upp lite var dessa marscher halls och, joda, republikanerna knallar omkring runt Ibrox och loyalisterna knallar omkring har runt Celtic Park. Och sa sager bada sidor att de inte ar ute efter att provocera...

Tja, 12 Juli ar om ett par veckor sa jag antar att jag far se om det blir lugnt som forra aret (da 15'000 tydligen var ute och promenerade!) eller brakigt som aret fore det. Tills dess far jag njuta(?) av att rutorna skallrar i takt ett par helger framover.

No comments: