9 April 2006

Bothwell Castle - krigsskadeplats i fororten


Om Bothwell, en forort strax soder om Glasgow, kan sagas 4 saker;
* Manga fotbollsspelare bor dar (bl a Henrik Larsson och Magnus Hedman pa deras tid)
* Det finns en golfbana
* Det finns ett Livingstone-museum ("Dr Livingstone, I presume.")
* Det finns ett slott.

Tyckte att det var en passande sondag for slottsbesok. Buss 255 tar en ut till fororten och sedan far man ta en 15-20 min promenad genom ratt schyssta villakvarter, om man sager sa. Knappt nagon tomt hade staket runt sig, men samtliga hus hade inbrottslarm.

Slottet i sig ar en ruin pa en kulle bredvid floden Clyde. Som sa manga andra slott sa har det byggts till och byggts om och raserats och sa vidare, men de aldsta tornen var fran 1200-talet. I arlighetens namn har jag besokt intressantare slott an detta, men en fordel hade det. Det har faktiskt fajtats har! Engelsmannen intog slottet under "Wars of Independence" pa 1300-talet, Skottarna tog tillbaks det och sa fajtades de om det i olika omgangar. Manga ganger nar jag kommer till en haftig ruin sa ar det bara nagon gammal Earl som bott dar och slottet har forstarkts i forebyggande syfte men aldrig behovt mata sina krafter. Nu kunde jag sta pa innergarden och vara saker pa att man faktiskt fajtats, blott och dott runt om mig. Jag vet, jag ar blodtorstig ibland...

Intradet kostar £3 och det ar nog max vad jag skulle lagga pa Bothwell Castle ocksa. Det ar som en Hollywoodkuliss dar vaggarna star kvar men innanmatet ar borta. Det ar inte sa manga rum att knalla runt i utan det mesta ser man genom att stirra upp eller ner for 3-4 vaningar hoga schakt. Det kan vara bra att veta att det finns toalett, men inget cafe. A andra sidan ar omgivningen perfekt for en mysig picknick. Forutsatt att vadret inte ar som idag; sol, moln, hagel, sno, moln och sol, i namnd ordning.

Mitt nasta inlagg ska handla om varfor rika stadsmanniskor kor runt i Landrovers och andra stora, jeepaktiga bensinslukare. Alla i Bothwell korde runt i dessa otympliga men ack sa valpolerade schabrak. Lustigt.

No comments: