2 January 2011

Mon the Hoops!

Jag tyckte det var kul när det blev klart att Fredrik Ljungberg skulle lira säsongen ut i mitt Celtic. En svensk i Celtic är kul, en bra svensk är kuligare, en snygg bra svensk är alldeles förträffligt. :) Fast det bästa var nog när tv4 sport direkt nappade på det här och beslöt sig för att visa dagens Old Firm. Rangers - Celtic. Fatta hur glad jag blev! Det är ju sååå sällan någon Celtic-match visas här borta i Sverige.

Så iklädd Celtic-tröja tog jag en 45 minuters promenad till mina föräldrars hem och lånade deras tv. Sedan kollade jag både på och vid sidan av planen i 90 minuter.

Ja, det har ju blivit så, nästan som en yrkesskada. Eftersom jag inte bara varit publikvärd i Djurgården utan även för Rangers (och i många matcher för Celtic) så kan jag liksom inte låta bli att kolla in säkerhetsjobbet på matcherna, och se vilka som jobbar. Idag var jag så klart nyfiken på att se ifall mina gamla kollegor fortfarande var kvar. Jodå, Big-Jim såg jag, och han som inte gillade mig (för att jag var Celtic) och några killar till. Skojsigt!

Lika skojsigt som att Celtic äntligen vann på Ibrox! Tror inte det har hänt sedan, tja 2008, va? Och jag äääälskar när vi vinner på Ibrox. Överhuvudtaget derbyna där. Det är något speciellt att stå packade på en läktare och ha tre emot sig. Vi mot världen, liksom. På Celtic Park är man ju i övertag, så känslan blir inte lika intensiv, tycker jag. Ååh, så gissa om det kom minnen tillbaka under matchen. Hur tjockt med folk det är före och efter matcherna när ett grönvitt HAV knallar till arenan. De läskigt nationalistiska sångerna som spelas på Ibrox i halvtid. Lukten av mince pie och chips. Sångerna...

Fick minsann en släng av hemlängtan. För att inte tala om när tv-sporten senare visade ett reportage från Baird's bar vid The Barras. Där har man ju sett ett antal matcher! Och den där ägaren de intervjuade, han kan ju vara mer än lite stingslig, ha, ha. Och gubbarna i hörnet, som alltid sitter vid samma bord. Och fylletanten från min gata som brukar raggla in och ut mellan pubarna vid Barrowland... Nostalgi.

Förresten, Fredrik var sjuk. Tack och lov drog tv4 inte in matchen p.g.a. det. Fast töntkommentatorn verkade ju tro att det skulle vara ett avbräck! När Celtic vann med 2-0 sa han att "de klarade sig ju riktigt bra utan Ljungberg". Tacka fan för det, det har de ju gjort hela säsongen!!

Suck. Glömde. Nackdelen med att ha Ljungberg i laget är att svenska töntkommentatorer kommer tro att han är nån jäkla Messias som "räddar" laget. Pfft!

Mon the Hoops!

No comments: