1 January 2011

Nu tar vi det från början

Då har vi fått ett nytt år igen. Och vad passar bättre än att då börja få ordning på bloggandet igen? Då kör vi. Första ämnet; allmänt dravel.

Hade en lugn och skön nyårsafton med en kompis. Åt lite god mat, pratade - och spådde framtiden i både musik, böcker, Shakespeare-sonetter och Robert Burns-dikter. Jodåsåatt... Mitt kärleksliv 2011 kommer tydligen illustreras av "Pippin couldn't bear it any longer and exclaimed: 'Oi, Oi!'" Och min låt blir Rikard Wolff och Eva Dahlgrens duett "Kvinnan jag älskar". Ja, nämen, det låter väl lysande!

Nyårsdagen betyder morfars födelsedag. Det börjar bli lite svårt att komma på presenter när de fyller 81... Men förutom en pocketbok tänkte jag att jag kanske fick fresta honom med ett glas maltwhisky och en whiskyinspirerad efterätt. Alltså bjöd jag på en Cranachan. Ett i mitt tycke fantastiskt god skotsk efterrätt gjord på färska hallon (jodå, finns nuförtiden även i januari, visade det sig!), rostade havregryn och grädde smaksatt med whisky och ljunghonung (ja, eller blomsterhonung eftersom jag upptäckt att det banne mig inte finns ljunghonung i Stockholm!). Succé! Slurp, så var skålarna slut.

Det är nog mitt tips, angående vad man ger någon som har allt, eller inte vill ha något, men som man ändå känner att man faktiskt vill uppvakta. En efterrätt och en god drink, av en sort som personen ifråga verkligen skulle gilla. För det har ni ju båda glädje av - plus att ni får samvaron på köpet. Det var synnerligen trevligt att få en stund med morfar, prata hockey och nyheter och smutta på ett litet glas Cragganmore. Likaså att efter en god middag (he, he, den kommer på köpet när man erbjuder sig att stå för efterrätten!) dela lite godsaker. Tror att jag redan ska fundera ut nästa års komposition ha, ha.

Förresten, det fanns så himla många olika recept på Cranachan på nätet. Ingredienserna var ju desamma, men proportionerna varierade högst olika! Likaså vilken whisky man rekommenderades. Här kommer därför mina tips och mitt recept:

Cranachan för 4 pers
3 dl grädde
2 dl rostade havregryn
500g färska hallon
1,5 msk maltwhisky
1,5 msk blommig honung
(Shortbread till servering)

Tips: 
Rostade havregryn - sprinkla gärna på lite socker när du rostar dem, då blir de lite krasigare och får god smak. Det gör inget om du gör mer än 2 dl, det beror ju på hur mycket du vill ha, det som blir över kan du ju ha i müslin...
Maltwhisky - Enligt flera källor, inklusive mig, blir det faktiskt godare med maltwhisky än blended. I Cranachan gillar jag fruktiga sorter som Glenmorangie eller Old Pultney, men testa gärna runt! Jag rekommenderar dock att inte ta rökiga sorter, ta i så fall mindre och smaka av för de ger en skarpare smak.
Blommig honung - ska ju egentligen vara skotsk ljung-honung... men i brist på det rekommenderas blommig honung. T ex Acacia, Acacia/apelsin.
Proportioner - Jag anger grova drag. Till 3 dl grädde angavs 2 msk whisky/honung i ett recept, i ett annat 3! Jag tyckte 1,5 fick whiskyn att tendera att ta över, den bör ju mer anas. Börja lågt och smaka gärna av medan ni ökar! Likaså avgör ju portionernas storlek hur mycket havregryn, hallon och grädde som går åt.

1. Rosta havregrynen i stekpanna eller ugn.
2. Vispa grädden, men inte för hårt, så där så att du kan vända bunken räcker.
3. Vänd ner whiskyn och honungen i grädden, men vispa inte, rör om istället.
4 (versionen jag föredrar). Ta glas eller skålar och varva grädde, hallon och havregryn. Du kan göra flera lager om du vill. Avsluta med en klutt grädde, sprinkla havregryn på det och lägg 1-2 hallon på toppen.
4 (alternativ version som är lika vanlig). Lägg undan 1-2 hallon per person. Krossa resten av hallonen grovt (inte mosa, det ska fortfarande vara hallon) och blanda detta med grädden. Varva blandninen och rostade havregryn i glas/skål. Avsluta med en klut grädde, sprinkla havregryn och toppa med 1-2 hallon.
5. För traditionell servering; servera ett shortbread (skotsk smörkaka) till.

Hoppas det smakar bra!

No comments: