19 March 2008

Glad Påsk!

Under rådande omständigheter är det ju tydligt att årets påsk inte kommer bli en lika stor Höjdare som ifjol. Det blir varken en långfredag på Ben Lui eller en påskdag i Beinn a Ghlo-massivet.

Imorgon, skärtorsdag, får jag förhoppningsvis veta hur framtiden ser ut med knäet, om det blir operation eller inte, om det går att göra något eller inte. Hur stor risk jag kan räkna med i framtiden... Började med sjukgymnastik igår (yay, två månader efter att knät hoppade ur led...) och sjukgymnasten har redan förklarat att det inte går att träna till att förebygga framtida problem, det går bara att träna upp rörelseförmågan i efterhand. Så då hoppas vi väl på en helande operation, antar jag...?

Hur som helst. Om jag inte får se ett berg på nära håll snart så kreverar jag. Så på långfredag blir det en busstur till Balmaha vid Loch Lomonds strand. Ok, jag kommer inte kunna gå upp på Conic Hill, men jag kan åtminstone halta längs strandkanten, ta in vyerna av bergen runtomkring och njuta av stillheten. Aaaah, naturligt lugn.... jag känner redan hur jag slappnar av. Dessutom påminner småbåtshamnen och sjöns kluckande om Djurgården i Stockholm, fråga mig inte varför, så bara därför längtar jag dit.

På lördag tar jag en längre busstur, till Glencoe. Mitt bland Stora Berg - tjoho!!! Jag kommer hålla mig i dalen dock, närmare bestämt vid vägar och grusvägar och platta promenadleder kring byn. Det finns nog med hjärtklappande vackra vyer att ta in från marknivå, och vid byn är det aldrig långt till en pub när benen tröttnar. Hm, eller så tar man någon kilometers promenad till vandrarmetropolen Clachaig Inn och spanar samtidigt in var Hagrids Hut i Harry Potter-filmerna låg. (Den låg typ granne med puben...) Jag har redan spanat in ett antal alternativ. Jag ska nog kunna roa mig en dag!

Så ja, nu längtar jag till påsk igen! Nu när jag har något att se fram emot, annat än fyra lediga dagar som går till spillo... för nu gör de inte det längre! Imorgon köper jag biljett till Citylink.

Bergen, snart kommer jag!

1 comment:

Anonymous said...

Gud, vilken skottlandslängtan jag fick när jag hittade den här bloggen! Glasgow är världens underbaraste stad, bodde där två månader och jag vill bara tillbaka dit. Hur kom det sig att du valde att åka till just Skottland?