1 February 2011

Helt ren på schemat

Efter höstens mysko blödningar är det då dags för ett äkta kvinnoingrepp imorgon. Skrapning kallas det på svenska, och det låter ju inte så märkvärdigt. På engelska hymlar de dock inte, där heter det "Dilation & Curettage" (D&C), d.v.s. "Utvidgning och skrapning". Och det är nog mer korrekt... Enligt en kompis "blåser de upp livmodern som en ballong", vilket gör mig tacksam över att jag ska sova!

Men det är imorgon. Idag ska jag förbereda mig, vilket innebär mer än att bara andas djupt och intala sig att "det kommer gå bra". Jag måste nämligen fasta efter midnatt men ska inte vara på sjukhuset förrän 13.30! Vilket kräver ett schema.

18-19 Fika (tårtrester från gårdagens tidiga födelsedagsfika med familjen.)
19-19.30 Se till att ID och papper är iordning, samt lägga fram sängkläder åt gulliga kompisen som erbjöd sig att sova över hos nojjig Carina natten efter ingreppet. (Det där med att man k-a-n glida tillbaka i koma efter narkos har riktigt etsat sig i skallen den här gången. Och jag inser att det inte bara är ensamt att vara singel, det är farligt också. Och helt irrationellt började jag nojja över att det ju faktiskt gått bra alla andra gånger, men att för varje gång jag får narkos måste jag väl ändå närma mig den där 1 på 1000 när det inte går bra. Och jag vill inte dö än, så jag nojjade mig själv rädd... Det är vid såna här tillfällen man saknar en man som liksom 'måste' ställa upp. Tack och lov att jag har underbara vänner som finns där när jag piper "hjälp", även när jag bara är nojjig...)
19.30-20.30 Kolla email och kolla på film 1 av 2 som jag hyrt för att orka vara vaken ikväll. Planen är att vara vaken till efter midnatt så att jag kan sova till kl 10 imorgon och därmed slippa så många hungriga timmar.
20.30-21.00 Läsa bipacksedeln till Desuctan (tvålen jag enligt order ska tvätta mig med) och upptäcka att de vill att jag både ska ha på mig rena kläder och sova i rena sängkläder. Alltså får jag plocka fram rena kläder samt bädda om sängen. Vilket det i och för sig redan var dags för, och visst är det underbart att få gå och lägga sig nyduschad i en ren säng!
21.00-21.30 Duscha x2 enligt instruktion. Upptäcker att schampoot minsann inte har minsta balsamextrakt så därefter...
21.30-21.45 ...spenderar jag en kvart med att försöka reda ut det toviga håret! En skrämmande stor klump hår spolas ner i toaletten.
21.45-22.30 Lägger fram rena kläder för imorgon och kollar lite mer på film 1.
22.30-23.00 Laga spagetti och köttfärssås och äta. Nu ska jag väl stå mig!
23.00-01.15 Kolla klart på film 1, slöa lite, kolla film 2. Som visar sig vara kanonbra! Riktigt synd att jag är så trött att jag knappt har ögonen öppna. Men, men...
01.15 ... det innebär att jag somnar som en stock. Mätt och glad. Och renare än jag varit på länge!

No comments: