21 October 2005

Vill du jobba med IT? Eller bara trana sprak?

Haromdagen kunde man lasa att sa manga manniskor i arbete som idag har inte Skottland haft pa tio-femton ar. Positiva nyheter! Jag vet att de har STOR tandlakarbrist och dessutom saknar vardpersonal (duuh, finns det nat land som inte gor det?) men vad som var lite kul att lasa var att det som efterfragas mest just nu faktiskt ar IT-folk!

Vill minnas att sedan IT-bubblan sprack har det drallt av sana pa gatorna i Sverige. Sa har far de ett litet gratistips...

Tyvarr soker de inte en nybakad jurist/kriminolog med samma frenesi, sa jag fortsatter att sitta pa Banken och skaffa telefonerfarenhet. Typ.

Men jag har kommit fram till att jag ska sluta gnalla. Jag vill minnas att efter forra sejouren har sa var jag inte nojd med hur lite/mycket jag pratade, framforallt med riktiga britter som inte har tyska/hollandska/spanska varianter pa allt de sager. Sedan jag kom hit i Mars har jag inte gjort annat an pratat!

Och det ar toppen. Det jag betraktar som min svaghet ar de dar smaorden, smafraserna, som man oftast bara sager men inte skriver. Jag har last och skrivit mycket pa engelska, men skrivspraket later ju faktiskt knasigt korrekt nar man talar... Till skillnad mot nar jag pratade med mina tillika utlandska kompisar forra sejouren sa kanner jag att jag nu faktiskt har ett talsprak ocksa. Med grammatiska knasigheter och allt. Dessutom borjar min amerikanska bli kraftigt uppblandad med engelska/skotska/Glaswegian, vilket i och for sig gor att jag later varre an nagonsin, men med en ny twist. Eftersom jag fortfarande garna kor med amerikanska "r" sa hander det att jag ibland har ett slags Glasgow-aktig melodi, med brittiska fraser och amerikanska "r" - vips sa tror folk att jag kommer fran Irland!

Fast det kanns som att jag kommer fran hela varlden. Det vanligaste ar att jag tydligen later kanadensisk eller amerikansk. Ar jag riktigt trott och distra tappar jag melodin och da har jag hort forslag pa att jag later bade Sydafrikansk och Hollandsk. Antar att det ar svenskan som tittar fram. Fast sedan jag borjat fa en marklig variant av Glaswegisk(?) melodi sa later jag sa mixad att fyra pers runt ett bord ger fyra olika forslag.

Jag antar att om nagra ar kommer det har losa sig, det ocksa.

No comments: