29 March 2010

5 saker att göra första dagen på nya jobbet

* Välj "fel" skrivbord och njut sedan i hemlighet när telefonerna liksom installerar sig själva och din installerar sig vid det skrivbord du egentligen ville ha men inte ville vara en bortskämd gris och rusa på. Yessss, nu sitter jag där jag vill, utan någon bakom mig och med fin utsikt genom fönstret.

* Bekanta dig med omgivningarna runt kontoret - och upptäck att Limerick pub ligger bara ett kvarter bort! Där vill jag börja hänga. Lär bli svårmotståndligt, framförallt som jag ser det från mitt skrivbord varje dag!

* Känn dig som hemma. Fundera sedan på hur du ska lyckas hänga dig kvar på myndigheten fram till pensionen trots att din anställning bara är på sex månader.

* Kasta dig över publikationsförrådet, fullt av skrifter i dina favoritintresseområden. Motstå sedan frestelsen att helt nördigt låna hem en eller två publikationer för kvällslektyr. Smygläs istället under döda stunder... och inse att du nog kan nördlåna dem en i taget trots allt...

* Köp lunch. Sätt dig i ett fullt lunchrum. Ät lunch. Låt matbit fastna i halsen. Jag menar, riktigt fastna. På riktigt. Heimlich-fastna, alltså. Drick vatten. Drick mer. Hosta istället. Spruta vatten och matrester i en kräkkaskad över tallriken och bordet. Notera sedan att samtliga i rummet nu vet vem den nya tjejen är. Gå och köp lunch nr 2.

Får jag gå och sova nu så att jag kan gå till jobbet imorgon?!
Wow, när tänkte och kände jag så senast....
Tjoho!

No comments: