12 March 2010

Fredagsfyran om sagor

1. Vilken saga är den första du minns att du hört?
Oj, nu minns jag ju inte så långt bak, men... jag minns "Den lilla, lilla gumman i den lilla, lilla stugan", hon som ångrade att hon blev så arg och fick tillbaka katten på slutet. (Och då minns jag ju traumat när jag något äldre insåg att katten inte kommer tillbaka i originalversionen. Det är sant, katten gör inte det!)

2. Om du är barnvakt och när barnen ska somna blir ombedd att berätta en saga: vilken saga berättar du då?
Har en känsla av att de kommer trycka "Mulle Meck" eller något i min hand, men om inte så berättar jag nog något hopkok av Beskows sagor. Typ, den lilla, lilla gumman som bodde i en hatt med sina barn som sprang runt i skogen och lekte med djuren och plockade jättestora blåbär. Fast utan gammalmodiga moralkakor.

3. Vilken sagofigur skulle du vilja vara?
He, he, Claire Fraser, gills det? Vuxensagor som "Outlander-serien" måste väl gillas.

4. Har du någonsin hittat på en egen saga? Vad handlade den om i så fall?
Flera stycken. Minns att en handlade om ett litet knytt som bodde under ett träd i skogen, en annan om snälla monster som bor under sängen, om vi ska hålla oss till barnsagor.

No comments: