19 October 2010

Bogesundslandet: Halva Nässeldalsrundan

Härom veckan var jag på Bogesundslandet. Målet för dagen var att gå den halvan av Nässeldalsrundan som jag INTE gick när jag gick Dammstakärrsrundan. Sträckan var ca 6 km och du kan se rutten här.

Det var en underbar höstdag och jag lyckades komma iväg så pass tidigt att solen fortfarande endast sken mellan träden. Vissa platser kändes just därför rent magiska.

På en plats vid vattnet, fast ändå mitt i skogen, hittade jag ett äppelträd. det bara stod där! Lägligt nog såg jag det precis när magen börjat knorra efter ett mellanmål. Som synes så fanns det bara några äpplen kvar. Men oj vad saftiga och goda de var! Typ. Jag säger det för ett mumsigt äpple åt jag direkt, det andra stoppade jag i väskan och åt dagen efter. Då hade det saftiga och krispiga äpplet plötsligt förvandlats till ett mjöligt och mjukt! Märkligt.

Om det var äventyr jag sökte så kammade jag noll. Däremot fick jag en skön höstpromenad. Och ibland kan det räcka så. Dagen bjöd ju trots allt på rätt många fina ögonblick.
medan det sista av morgondimman fortfarande ligger kvar

tio minuter senare var dimman borta och solen framme



så lugnt och fridfullt - och byn som anas i fjärran

en lunchpaus vid Dammstakärret

No comments: