16 May 2005

"Och vad gjorde du i helgen?"

Jag maste bara fa saga det - jag har haft en underbar helg!

I lordags akte jag kors och tvars och kollade pa lagenheter (se forra inlagget), sa efterat bestamde jag mig for att koppla av med teater. "The comedy of Errors" av Shakespeare pa Citizen's Theatre. Den var kanonskoj! De gjorde den sa bra, med lite bluesmusik insprangt. Vissa repliker blev korta sangnummer, alla passager med repliker pa vers tutade man igenom med humor och tempot var hela tiden hogt. Jag forsokte komma pa hur jag skulle beskriva framforandet och den aldre damen bredvid mig la ordet i mun pa mig i pausen - "slick", just sa var de.

Hon var sa skon forresten, for medan jag skrattade hogt satt hon och sag hemlighetsfull ut, med nagra fa fniss som undantag. Jag trodde att hon kanske inte tyckte det var lika skoj som jag, men efterat stralade hon mot mig: "Vilken underbar pjas, sa otroligt rolig, sa jattebra gjort." Jag antar att man njuter pa olika satt bara.

Sista lagenhetstitten var redan 11.30 pa sondagen. Sedan var det meningen att jag skulle aka till Edinburgh... men i fredags sa chefen att han inte fatt loss sa manga platar som han trott. Jag kande mig lite snopen faktiskt, jag hade ju sett fram emot det har!!!

Tog istallet en runda till The Barras och kollade hur fifflarna organiserade sig. Jag funderar faktiskt pa att gora en observationsstudie som uppsats i kriminologi. Det ar bara att valja vinkel, aka dit och kolla. Smaungar haller utkik, manga 10-12 aringar saljer, fast tittar man noga ser man de vuxna i bakgrunden. Man ser tydligt hur hela familjer ar inblandade och darmed anar man ju hur det kommer ga for ungarna. Nar man ser detta blir man inte sa forvanad nar unga interner rycker pa axlarna och sager "tja, det var min tur nu, alla i min familj har suttit inne, sa det kanns skont att debuten ar avklarad nu." Citatet hamtat ur en intervju i Big Issue (Glasgows motsvarighet till Situation Stockholm, lika bra fast kommer varje vecka och kostar bara £1 = betyder att jag faktiskt kanner att jag har rad att kopa ett nummer varje vecka.)

Naja, jag kollade pa Celtic-matchen pa en pub istallet. Det var lika spannande for det. Jag ser INTE fram emot nasta helg! Minns att det var jattespannande nar jag var har forra gangen ocksa, for tva ar sedan, enda gangen pa fem ar som Celtic torskat titeln... jag hoppas att det inte betyder nagot, att jag ar har nu menar jag... man kan ju ge sig fan pa att Rangers vinner pa lordag och vi spelar oavgjort pa sondag. Javafan, det ar klart det blir sa.

Hann knappt hem igen forran Lenka fragade om jag visste var Sport Cafe lag. De skulle visa Tjeckien - Canada pa kvallen. I vad? Ah fan, ar det hockey-VM nu?! Nar akte VI ut da!?! Jo det ar sant, jag laste nat om att vi skulle mota Lettland nagon gang, men i ett land som sander Snooker och Cricket pa Prime Time sa ar det inte konstigt att sadana som jag inte har nagon koll pa vasentligheterna. Det var kul att kolla pa lite hockey i alla fall och eftersom vi (tydligen) akte ur mot Tjeckerna sa holl jag ju pa dem.

Ja, sa efter all frisk luft, publuft, sport och intressanta upptag sa somnade jag innan jag traffade kudden. Det ar inte ofta det hander.

No comments: