21 August 2009

Inte riktigt säker på om jag drömmer eller är vaken än

Jag känner mig nästan lite stygg som sitter här och knappar en stund - utan att ha besökt en enda jobbsökarsida idag. Det spritter i fingrarna att åtminstone kolla vad som finns, men jag har gjort det till en grej att inte göra det. Idag ska jag vara helt jobbsökarfri!

Igår var en märklig dag. Först så fick jag ju jobbet, sedan skrev jag kontrakt, och under de timmarna var jag en leende sprickpåse som bara ville dansa och vissla och sjunga och tjoa av glädje.

Men så gick det några timmar, och på kvällen blev jag nästan osäker på om det var sant! Hade jag verkligen ett jobb? Var det inte bara en övning? Ett spel? På lek. Jag var faktiskt tvungen att kolla in kontraktet som låg på köksbordet. Men jo då, jag var tydligen anställd...

Och det var jag imorse också! Tjoho!

En liten kul notering var att kvinnan på firman igår berättade att hon ringt mina referenser, men erkände att hon hade svårt att förstå vad de sa och undrade liksom hur tusan jag klarat att bo där i Skottland så länge. Hon verkade nästan inte tro att det "bara" skulle ta 8-9 månader att komma in i 'språket'. Det roliga med det här var att jag idag emailade och tackade mina referenter och fick ett svar från chefen att "jo, det ringde någon här men jag trodde inte hon förstod vad jag sa, men troligen gjorde hon det ändå så grattis till jobbet". Ja, eller så antog hon att han sa något positivt, ha, ha...

Idag har jag därför haft det stora nöjet att åka och skriva ut mig från Arbetsförmedlingen och att lämna en kopia av kontraktet hos Soc med meddelandet att krisen verkligen ÄR tillfällig. Kändes skönt, för även om jag bara snyltar på mina vänners skatteintäkter (jodå, det har jag fått tillåtelse till!) så har ju jag också en viss stolthet i kroppen...

Nu ska jag strax iväg med fyra andra familjemedlemmar på en roadtrip till Norrland och farmors 90-årskalas. Ska bli himla kul - framförallt nu när luften är så lätt att andas!

Om jag får pengar till hyran nästan vecka? Det vet jag inte. Jag sa inte att ALLA problem är lösta och ALLA orosmoln borta. Men en sak i taget. Och helgen blir ju knappast roligare om jag skulle oroa mig för nåt jag inte kan påverka. Så då gör jag inte det. Nu är det helg!

No comments: