28 September 2003

Där man minst anar det...

...finner man ett bra citat:

"Jag hade ofta svårt att förstå, hur människor, som, när man talade med dem en och en, alltid hade förnuftiga åsikter, plötsligt kunde förlora dessa, så snart de råkade i massornas trollkrets. Det var ofta så man kunde bli förtvivlad. När jag efter flera timmars övertalningsförsök redan var övertygad om, att jag för en gångs skull brutit genom isen eller lyckats få dem ur en villfarelse och redan hjärtligt gladdes åt min framgång, måste jag till min sorg nästa dag börja från början igen; allt hade varit förgäves. Som en evig pendel tycktes det idiotiska i deras åsikter alltid återkomma på nytt."


- Adolf Hitler, Mein Kampf, s 71 -


Jag kunde inte ha förklarat min erfarenhet av nynazister bättre själv...

No comments: