8 April 2006

Rangers - Motherwell (1-0): Frisprakiga hollandare, kanns det igen, DIF?

Jag trodde jag horde fel nar Rangers malvakt Ronald Waterreus kom emot mitt mal pa uppvarmningen och mottes av burop fran en hel kortsida. Nar matchen borjade och han tog emot bollen blev han utbuad av tre laktare, fran mittlinjen, vilket motsvarar halva stadion. Josses, vad hade han gjort?!?

Han hade varit frisprakig i hollandsk media och kritiserat klubben samt vissa spelare. Deja vu - fast tvartom. Minns Geert den Oden i DIF harom aret. Han var ocksa frisprakig. Fast han blev inte utbuad av ett halvt stadion. (Nej, det var inte som BBC sager "en sektion", det var halva stadion.)

Som tur var hade Waterreus supportrar ocksa och snart blandades buropen med applader varje gang han rorde bollen. Det tog ett tag innan monstret utkristalliserade sig, men det maste bero pa att fler an jag undrade vem sjutton han hade mordat, dar i inledningen.

Kan man tro att denna frisprakighet ar ett hollandskt drag? Waterreus, den Oden och jag vill tillagga att min hollandska kompis aldrig varit radd att uttrycka sin mening, aven nar den ar obekvam. Jag vet att det retade manniskor nar vi pluggade ihop, inklusive mig, men det kanske ar ett hollandskt drag, som sagt...

F o var detta forsta matchen efter Rokforbudet introducerades. Jag hade inte sett fram emot det och vantade mig sisadar 55000 frustrerande fotbollsskorstenar som gav blanka sjutton i det. trots att 75% av sasongskortshallarna var positiva till forbudet enligt en undersokning fore sasongen.

Jag maste erkanna att jag ar imponerad. Under matcherna promenerar jag fran ena hornflaggan langs kortsidan till mitt pa langsidan och sa tillbaka igen. Oavbrutet. Inte en cigarett sag jag. Inte en rokslinga. Inte en kotte rokte! Fast en fotograf gjorde det, och sag skamsen ut nar kollegan sa at honom.

Jisses, nu borjar jag tro att precis allt ar mojligt.

No comments: