4 March 2008

Färgglatt lugn

Ni vet när man kommer hem efter en lång dag på jobbet, huvudet är fullt och tomt på samma gång och man vill bara... vila. Koppla av. Koppla ifrån.

Det kan vara då man kryper upp i fötöljen med en bra bok. Eller som jag, sätta sig och skriva lite på någon av sina egna. Problemet är bara att det inte alltid leder till avkoppling; karaktärerna ställer till det, handlingen trasslar in sig, man får inte till DEN beskrivningen, man involveras i relationerna... och innan man vet ordet av det är man mer uppe i varv än någonsin och hjärnan arbetar övertid.

Vad man egentligen behöver är något som kräver ens koncentration fast samtidigt inte, om ni förstår vad jag menar. Vad man behöver är en måla-efter-nummer-tavla.

Förra sommaren sprang jag på ett motiv som tilltalade mig, jag tror att det är första gången faktiskt. Det var snarare ett hörn som fångade min uppmärksamhet; ett skotskt berg och dallandskap med en slottsruin. Det hade kunnat vara Loch Awe och Kilchurn castle...

Jag minns när jag var liten och min syster fick en dylik tavla i present. Jag tror att hon målade litegrann innan hon tröttnade. Själv tyckte att jag att det såg alldeles för plåttrigt och svårt ut för min smak. Och någonstans trodde jag väl detta fortfarande, men motivet var så fint...

För några veckor sedan slog jag mig ner med min tavla och tänkte att om jag bara kunde göra färdigt det där hörnet så vore jag nöjd. Hörnet är klart - och jag är fast! Det är så otroligt rofyllt! Man sitter där med sina färger och sin pensel och fyller i sina små fält. Först alla 33:or, sedan 55:or, sedan 17/55, 14/49... Och sedan tänker man inte i färger längre utan i siffror. Blandningarna verkar konstiga ibland men man får väl lita på att den där brunbeiga sörjan verkligen ser grå ut på avstånd. Och även om man ibland kanske bara tycker att man fyller i olika gröna fält så ser man snart resultatet, de gröna fälten - hur taffligt man än tycker att det verkar - formar faktiskt en böljande kulle!

Ryktet säger att färgen aldrig räcker till hela tavlan, så jag tänker göra så mycket jag kan och sedan får vi se hur jag klipper till det... En sak är dock säker, så fort den här tavlan är färdig så ska jag ska se mig om efter ett nytt motiv!

4 comments:

Anonymous said...

Bra tips!!! Tror jag ska lägga ner internetet (innan jag ens börjat)och börja måla igen.

Hörnet är superfint.

Anonymous said...

Visst är det härligt att måla oavsett om det är eget motiv eller påhittat, very nice. Man måste ha på sjysst musik till också. Du lägger väl ut ett foto när du är klar?

OM färgen inte räcker till kan man ju alltid klippa till motivet lite....

Carina said...

Kinna >>> Ge inte upp!!!

Miriam>>> Ah, glömde ju, i bakgrunden har ja såklart favorithitsen, så att jag riktigt sveps in i bomull. :-) Tanken är att klippa till hur tavlan än blir. Det viktiga är motivet i hörnet, och det är ju klart. :-D

Anonymous said...

En gång i tiden var jag kreativ och brukade måla eller lägga pussel. Då lyssnade jag jämt på Beautiful South eller the Smiths. Så fort jag hör en löåt med dem nu börjar jag febrilt söka efter kantbitar...