14 May 2008

UEFA cup-final tömmer Glasgow

Rangers spelar UEFA cup-final mot St Petersburg nere i Manchester ikväll. När jag gick till jobbet imorse undrade jag lite förvånat om varenda människa i East End i själva verket är Rangersfan. Inte en bil. Inte en kotte. Stan var helt öde!

Och på radion kl 8 på morgonen rapporterades om 5km kö på motorvägen söderut, vilket uppskattades skulle förvärras under dagen. Ett hundratal bilar körde t ex i karavan från hemmastadion Ibrox vid 10-tiden, så de lär ju ha bidragit i viss mån...

Men jag förstår alla som åkte ner, även alla tusentals - inklusive kollegor - utan biljett som bara tänker insupa stämningen och packa in sig på pubar och runt storbildsskärmarna Manchester efter mycket om och men insåg att det nog var bäst att sätta upp. En UEFA cup-final är ändå något speciellt. Jag har varit på två stycken - och jag har inte ens hållt på något av lagen! (Chelsea-Stuttgart i Stockholm och Marseille-Valencia i Göteborg)

Hoppas bara inte "the Huns" vinner. Det gjorde inte vi (Celtic såklart!) när vi spelade mot Porto nere i Sevilla 2003. Så... Heja St Petersburg!

Och heja Fröjdfeldt. Ehrm. Trots att han åtminstone på 'hemmaplan' är ungefär lika skarp som en felinställd TV...

1 comment:

Din vän said...

Och så förlorade de dessutom. Vad tråkigt för skottarna.
Nu finns en ny kulturfyra om du känner för det:
http://kulturbloggen.com/?p=3563