23 February 2009

Och Oscarn går till... rätt vinnare för en gångs skull.

Oscarsgalan har än en gång förlupit. Och liksom de fyra senaste åren utan mig framför tv:n... Jäkla ofog att visa det på betalkanal, jag som bara har "council TV"!

Nåväl. Tack vare mitt Unlimited Card och taskigt TV-utbud så har jag faktiskt sett varenda film i årets gala - utom de 'utländska' samt kortfilmerna. Och för en gångs skull tycker jag faktiskt att akademin fick saker och ting rätt!

Jag har sett Slumdog Millionaire och rekommenderar den varmt. En underbar film som är tragisk mest hela tiden men som lämnar en riktigt upplyft efteråt. Åtta Oscars kammade den hem, däribland Bästa Film och Bästa Regi.

Sean Penn fick en Oscar för insatsen i Milk. Han spelar en homosexuell man som ger sig in i politiken för att slåss för de homosexuellas rätt i samhället. Den första i sitt slag - på 70-talet! Sean Penn är kanon i rollen och blev ännu mer så när jag såg den riktiga Milk i en TV-snutt efteråt. Killen är ju på prick! Skådespeleri eller härmeri...? Hur som helst, stark insats. Å andra sidan hade jag inte protesterat om Mickey Rourke vunnit. Trodde faktiskt att Oscaren var hans...

Kate Winslet fick efter sex nomineringar så äntligen kliva upp på podiet, för sin roll i The Reader. Förutom en skum dialekt (men alla som försöker spela utlänningar får ju en skum dialekt...) så var hon nästan given efter att ha spelat allt mellan ungdom och pensionär. Personligen tycker jag hon har bättre insatser i sitt CV, men som vanligt väger de säkert in lång och trogen tjänst också... Hon var f ö inte helt fel i Revolutionary Road heller. Å andra sidan, även i denna kategori fanns fler vinnare. Hade vare sig protesterat mot Meryl Streep (Doubt) eller Angelina Jolie (Changeling).

Märkligt att inte ABBA fick Oscars för bästa filmmusik... ;-)

Animerad film hade väl det svagaste året i mannaminne. Wall-E var ingen favorit hos mig (hoppas dialogförfattaren inte skrev på ackord, med tanke på att det bara fanns två repliker: "Waaaall-eee" och "Eeeeevaaaa"), men i jämförelse med Bolt och Kung Fu Panda... Jag lutar nästan åt att utnämna "Fly me to the moon" eller vilken 3D-film som helst istället. De var åtminstone innovativa och bjöd på något extra - en känsla av att vara där!

Heath Ledger fick en välförtjänt Oscar postumt för sin genomknäppa Joker och det var han värd, i mina ögon. Har hört att Penelope Cruz är värd sin också, men jag tänker banne mig inte chansa och somna till ännu en Woody Allen-film. Jag har gett upp honom nu.

Förhoppningsvis var det här sista Oscarsgalan i sovande tillstånd. Jag räknar med att vara tillbaka i Sverige och kunna kolla på festen nästa år! Vi syns då.

No comments: