12 March 2006

Blixtvintern kom 12 Mars

"Vi varnar allmanheten; stanna hemma, ge er bara ut om det ar absolut nodvandigt."

Klockradion gick igang mitt under nyheterna. Jag undrade somndrucket om Land Rover-reklamen blivit sann, att ett gang gorillor rymt fran zoo. Det hade de inte. Det hade snoat hela natten.

"Till och med Glasgow har drabbats. 6 inches (15 cm) sno i hela staden. Hela Skottland har drabbats av snostormar. Vagarna kantas av kraschade bilar. Vi upprepar; stanna hemma."

Sa dar jag. 12 Mars kom vintern till Glasgow. Och jag kan med gott samvete tillbringa formiddagen i sangen och resten av dagen framfor tv:n. Det ar trots allt ca 30 cm (...) sno pa gatan utanfor just nu - och snon fortsatter att falla.

I eftermiddag ska det tydligen overga i regn, sa marken lar vara bar till imorgon bitti. Markligt fenomen. Igar kvall gick jag ut i varjacka, idag ar det vinter. Blixtvinter.

No comments: