12 March 2006

En vintersaga

Engelsmannen kom just hem, efter att ha suttit strandad uppe i hoglanderna. Vagarna var avstangda tills 18-tiden och efter ett par timmars krypkorning kom han sa in i vardagsrummet, stralande som ett barn pa julafton.

"Wow, kolla vad med sno vi har!"

Hm, nja, nu har det i och for sig halverats, men det ar nog fortfarande 15cm pa marken.

"Har ni sa har mycket sno i Sverige?"

Eh...? Mycket? 15 cm?
"Det har ar ingenting." svarade jag.

Jag forsokte forklara hur en svensk vinter ar, hur det ar i Stockholm just nu, men jag kunde lika garna ha last ett kapitel ur Narnia.

"Men... hur tar ni er till jobbet nar det ar sno pa marken? Skolorna? De maste val stanga nar det ar hela -10? Trafiken? Gar ni verkligen ut?"

Mmm, vinterdack, vinterklader och element paslagna 24 timmar om dygnet kan nog te sig aningen exotiskt for en engelsman. Jag holl inne med min roade reaktion fran morgonens varning pa radio. Med undantag for Connex sa ar ju de flesta i Sverige faktiskt forberedda pa lite sno.

No comments: