11 March 2006

Bocker pa lopande band

Det var lange sedan, mycket lange sedan, jag var sa totalt uppslukad i bockernas varld som jag ar just nu. For ett par ar sedan var jag uppslukad av Diana Gabaldon's "Jamie-serie". Nar jag val lart mig leva med irriterande daliga oversattningar (engelska meningsbyggnader i svensk text t ex) och lite annat som kunde fa en bokstavstrogen att dana sa ar det en underbar historisk, romantisk aventyrsroman. Bockerna stracklastes - fram till bok nr 5 som ar segare an ett Toy, sa det vete sjutton om jag nansin tar mig igenom de 1500 sidorna...

Eftersom Harry Potter slapps med ett par ars intervall sa maste senaste bokslukarperioden fore detta tillskrivas Olov Svedelids Roland Hassel-serie som jag stracklaste som tonaring. Tills kriminalaren Hassel blev gammal, borjade jobba for Interpol och bockerna tappade skarpa.

Nu plojer jag igenom Bernard Cornwell's Sharpe-serie. Blev rekommenderad tv-serien om denna brittiska soldat under Napoleonkriget for ett tag sedan och efter att ha kopt och sett alla 14 delar (fordelade pa 7 DVDs) (De visades forresten har for ca 10 ar sedan och jag tror inte att de visats i Sverige for jag ar saker pa att jag i sa fall hade sett dem, det ar precis min typ av aventyr!) sa har turen nu kommit till de 20-tal bockerna. Det ar som att lasa en film, och jag vill inte lagga ner dem! Jag forsoker fa varje £6.99-pocket att racka en vecka, av ekonomiska skal, men redan forsta veckan sprack det. 3 bocker i veckan ar dock en matematik jag inte kan halla, sa nu tvingar jag mig sjalv att hushalla med sidorna sa att det racker med att kopa 2.

Det ar en smatt underbar men lite marklig kansla nar man ar sa uppslukad av en historia att den nastan tar over livet sjalvt. Man aker buss istallet for att ga till jobbet eftersom det ger en 15 minuters extra lastid, man valjer bort dagstidningen till forman for boken pa lunchen, man aker hem (ytterligare 15 minuters lastid) och tar med middagen in pa rummet dar man stannar tills det ar dags att slacka lampan och ga och sova.

En vacker dag kommer jag sakert vakna och stracka mig efter gevaret.

Redan nu, med 12 bocker kvar, fragar jag mig vilken serie jag ska ploja igenom efterat. Man liksom vanjer sig vid serieformen, att under en lang tid folja sina vanner pa aventyr. Jag minns att jag kort efter att ha avslutat Hassel-serien fann ett substitut i Jan Guillous Cog Rouge-serie. Vad kommer jag upptacka harnast?!?

No comments: