4 March 2006

Hur sakert som helst

Nar jag laste om Galna Ko-sjukan i Vastmanland sa kom jag och tanka pa nagot.

Det finns flera skal till att "handla lokalt" och foredra exempelvis kott och fagel som kommer fran den egna trakten framfor sadant som skeppats miltals. Att det minskar transporterna och gynnar lokala farmare ar en sak, men jag kan inte lata bli att le nar manniskor anger som framsta skal att de gor det for att "de vet vad de far och for att kontrollen har ar mycket battre an dar".

I Sverige vill man ha svensk fagel och svenskt kott for svenska kontroller och svensk standard ar sa mycket battre an overallt annars i Europa.

Det lustiga ar att detsamma resonerar manniskor i Storbritannien - om brittiskt kott och fagel.

Och i Spanien, Tyskland, Frankrike, Irland...

Jag kakar kottet och fageln som finns dar jag bor, oavsett var jag bor. Inte for att nagon kottmarknad i den har delen av varlden kanns sakrare an den andra utan for att; varfor ga over an efter vatten?

No comments: