26 March 2006

No smoking i Skottland; fimpa ciggen pa Glasgows fotbollsarenor

Idag blev Skottland (ocksa) rokfritt. Nar ideerna om att gora ett helt land rokfritt dok upp for ett par ar sedan sa trodde jag aldrig att det skulle fungera i praktiken. Nar Irland - som jag i princip satter = rokiga pubar - gick i braschen med ett nationellt rokforbud och fick det att fungera, da borjade jag ocksa tro pa utopin.

Fr o m idag sa galler alltsa Rokforbud, precis som i Sverige, pa alla "slutna" allmanna platser i Skottland. D.v.s. kopcentrum, pubar, klubbar, cafeer, restauranger, vanthallar etc etc.

Och i Glasgow aven pa fotbollsarenorna Ibrox (Rangers), Parkhead (Celtic) och Hampden(landslaget/cupfinaler). Spola kroken har nu aven blivit Fimpa ciggen.

Oj, vad jag inte ser fram emot forsta matchen efter detta forbud. For min del blir det mardromsmatchen Hibs-Hearts (Edinburghs motsvarigheter till Rangers-Celtic) i semifinalen av Skotska Cupen pa Hampden nasta sondag. Inte nog med att det ar en prestigefylld och viktig semifinal mellan tva arkerivaler, dessutom ar det tva lag fran Edinburgh som kommer till Glasgow pa besok och far sig en extra overraskning till deras redan spanda nerver. Jag hoppas att jag far vakta en grind langt borta fran laktarna...

Kan inte pasta att jag langtar till nasta match pa Ibrox heller. Men askadarna dar har i vart fall blivit varnade bade via informationstavlan och matchprogrammen. 48'000 av Ibrox ca 54'000 platser tillhor sasongskortshallare. I borjan av sasongen gjordes en undersokning bland dessa och till min forvaning (med tanke pa att hart nar alla verkar roka i det har landet) sa backade hela 75% upp ett rokforbud pa arenan! Wow. Fast det lamnar fortfarande 18'000 turister, bortasupportrar och drop-in publik som, om jag kanner rokare ratt, inte kommer ta nyheten med jamnmod.

Shit, det ar bast att vi publikvardar utrustar oss med en bunt Nicorette, av sakerhetsskal.

No comments: