3 April 2007

Svenska med skotsk dialekt?

Richard fran Australien: "Sa nar du pratar med dina foraldrar, pratar du med skotsk dialekt da ocksa?"
Jag bara tittade pa honom.
Mia: "Hon pratar svenska med sina foraldrar."

Men vi kunde inte slappa tanken. Undrar hur det skulle lata att prata svenska med skotsk dialekt? Jag testade det nar jag gatt och lagt mig och i arlighetens namn, det later ratt bonnigt... lite... varmlandskt kanske, med inslag av angermanlandska och en touch av smalandska? Eller... ah, det gar helt enkelt inte, svenskan ligger redan i en helt annan dialekt.

Tro mig, det har ar inget jag kommer ova pa.

2 comments:

Anonymous said...

Bara en nyfiken fråga...pratade du med dig själv när du testade att prata svenska med skotsk brytning eller spelade du in det och lyssnade sedan..:-) :-)

Det är ingen större skillnad faktiskt när skottar och engelsmän pratar svenska...han som äger den skotska butiken på Fleminggatan kommer från Glasgow men när han pratar svenska så låter han som en engelsman eller skotte om man så vill. Han är dock rätt skön så när han kommer igång så hoppar han svenskan och pratar engelska med utpräglad skotsk dialekt glasgowish helt enkelt.

Carina said...

Jag pratade med mig sjalv i sangen. Ar inte det normalt?

:-)