5 June 2008

Kulturfyra om böcker och så

En kulturfyra ska jag väl hinna med innan jag ger mig av på äventyr. Som vanligt hittar du den på Kulturbloggen.

1. Fotbolls-EM, jag: tycker du att fotboll är kultur?
Utan tvekan.

2. Fredag 6 juni är det den svenska nationaldagen. DN har intervjuat åtta olika människor som tillsammans ska ge en slags bild av vad Sverige är i dag. Vad är bilden av Sverige för dig? Om du ska beskriva Sverige i fem ord: hur blir det?
På A svarar jag; skärgård, röda stugor, svenska flaggor, tydliga årstider, rena gator, gott vatten.
På B svarar jag, lagom ombudsman fikar IKEAs smörgåsbord

3. Sommar är för mig bland annat samma sak som att jag läser en massa. Har du något tips på en bok jag ska läsa nu?
Främlingen av Diana Gabaldon är en bra början. Sedan fortsätter du med de andra fem böckerna som hittills kommit ut i serien. Jag ägnade en sommar åt det. Sedan blev inget sig likt...

4. Många bokförlag satsar på att släppa deckare inför sommaren. Jag har tydligen gått på deras marknadsföringsknep för jag läser väldigt gärna deckare under sommaren. Vilken är den mest spännande bok du läst?
Hm... jag vet att några av Sharpe-böckerna fick mig att hålla andan och bläddra snabbt som katten tills jag läst ut boken dagen efter. Vet också att "den där boken med hunden som kommunicerar med Alfapet" av Koontz höll mig fast också. Och som 10-åring sträckläste jag Den oändliga historien. Vet inte vilken den mest spännande var...

No comments: