25 June 2008

Skottlands barnsånger top 10 - Och svenska...?

Läste i Metro idag (artikeln finns även här) om en brittisk studie där de undersökt vilka de populäraste barnsångerna är i England, Skottland, Wales och Nordirland. Toppsångerna skiljde sig totalt. Känner ni igen någon?
England - This little piggy went to market
Skottland - Oh ye cannae shove yer grannie aff a bus
Wales - I'm a little teapot
Nordirland - Hush little baby

Trogen sin nationella stolthet var i princip alla barnsånger på Skottlands top 10 på skotska. En del är rent "typiskt" skotska, men även där sången var generellt brittisk så insisterade skottarna på den skotska texten.

Skottlands top 10
1. Oh ye cannae shove yer granne aff a bus
2. Ally bally bee
3. Wee Willie Winkie (på skotska)
4. Dance tae yer daddy my bonnie laddie
5. Twa craws
6. Three craws sat upon a wa'
7. Roon' aboot, roon' aboot, catch a wee moose (hittade tyvärr ingen länk till texten)
8. Skinny Malinky long legs (en bit längre ner, insänt av Valerie. Finns fler versioner dock)
9. Hey Jock ma cuddy
10. My bonnie lies over the ocean

Personligen fullkomligt älskar jag toppsången. Melodin är "Du ska få min gamla potta när jag dör". Texten går:
Oh ye cannae shove yer grannie aff the bus,
Oh ye cannae shove yer grannie aff the bus,
Ye cannae shove yer grannie
For she's yer mammie's mammie,
Ye canna shove yer grannie aff the bus.

Fast sen finns ju fyrtioelva verser till, som i princip går ut på att du kan knuffa av resten av släkten (*skratt*), till och mer farmor, för:
Ye can shove yer ither Granny aff a bus.
Ye can shove yer ither Granny aff a bus.
Ye can shove yer ither Granny'
Cos she's yer Faither's Mammy
Ye can shove yer ither Granny aff a bus.

Det är ingen tillfällighet att du kan knuffa av farmor och inte mormor. Av någon aneldning, som jag inte vet, så är mormor av tradition helig i Skottland, typ. Det märks i flera berättelser och sånger.

Förutom att gå omkring och nynna om att inte knuffa mormor av bussen så har jag idag klurat över vilka mina svenska favoriter är. Som vanligt när man är oförberedd på en fråga så blev jag helt ställd. Kunde först inte ens komma två 10 barnsånger! Men mot slutet av dagen nynnade jag om både nallar och poliser.

Jag vet att det finns en om alla fingrar; något om att tummetott ramlar i sjön och slickepott hämtar honom upp... sen var det nåt om långeman... och gullebrand (varför kallas ringfingret för gullebrand förresten?) och så nåt om lilla vicke-vire. Men hur gick ramsan? Någon som vet?

När Kaffekompisen kom över härom veckan blev minnet uppfriskat lite. Jag hade t ex nästan helt glömt "Kalle Anka satt på en planka". Och då kom jag ihåg äppelsången ("Om du har ett äpple, vill du dela det med mig?") men jag tror att den var för äldre barn, typ mellanstadiet.

Nåväl. Efter mycket grunnande kommer mitt Topp 10 förslag på Svenska barnsånger. Blinka lilla stjärna, Broder Jakob och Imse vimse spindel är diskvalificerade för att de är för stora och kända i hela världen. Protesetera om ni vill...

Carinas Topp 10 svenska barnsånger:
1. I ett hus vid skogens slut (fast inte den politiskt korrekta utan gevär! Jägare skjuter harar, deal with it.)
2. En sockerbagare här bor i staden (o e du dummer så får du gå!)
3. Ekorrn satt i granen (...så hoppa han från tallekvist...)
4. Var bor du lilla råtta? (han med frun som steker glass)
5. Här är polisen som mitt i gatan står (tut tut tut tut!)
6. Fader Abraham (och de drack och åt, å så gjorde de så här...)
7. Mors lilla Olle (lilla nallen)
8. En kulen natti-natti-natt ( en fisk jag såg - och det var du!)
9. En elefant balanserade på en liten spindeltråd (kanon för att reta galla på föräldrar!)
10. Världen är så stor så stor (Bäst Rasmus på luffen stannar hemma...)


Fast av någon anledning, medan jag funderade, så var det två ramsor som ideligen poppade upp i huvudet och som inte hade ett dugg med saken att göra. Den ena var "Viskan, Ätran, Niskan, Lagan" och det skyller jag på min mellanstadielärare. Den andra var "Nu ska vi gå på tigerjakt" och det skyller jag på Mora Träsk.

Åh, just ja, åsså hade vi "Huvud, axlar, knä och tå" och "Lilla snigel" och... nej, nog nu. Det är nog dags att göra natti-natti-natt.

2 comments:

Anonymous said...

hej=)I vilken del av skottland bor du? Jobbar som au-pair strax utanför glasgow och är på jakt efter lite svenska människor. Sköt om dig=)

http://adventurous.blogg.se/

Anonymous said...

Dottern är tvåochetthalvt och älskar faktiskt "Bä, bä, vita lamm", "Blåsippan ute i backarna står" och "Sov du lilla videung". Sedan har vi förstås trollmor med sina i svansen fastknutna små ungar. Och så tro jag nog att några av Astrid Lindgrens sånger platser på topp 10, till exempel Idas sommarvisa.