28 August 2008

Kulturfyra om litterära figurer

Dags för en fyra, den som du som vanligt hittar på Kulturbloggen.

1. Vilken litterära figur skulle du vilja vara? Från film eller litteratur, eller serietidningen eller från musik eller opera. Var som helst ifrån.
Jag tror faktiskt inte att jag vill vara någon "annan" litterär figur, det är alltid nåt fel med dem... Ok, med 'min' Jamie så vill jag vara Claire i Outlandish-serien (av Diana Gabaldon), fast det verkar alldeles för komplicerat i mitt tycke och den där karln skulle göra mig vansinnig med hans idéer. Jag skulle ha svårt att flytta mitt tankesätt tvåhundra år bakåt i tiden...

2. Finns det någon romanfigur - eller filmfigur eller seriefigur - du tycker är lik dig?
Tjorven, helt klart. Som barn såg vi till och med likadana ut!

3. Finns det någon bok som fångar dig så när du läser den att du känner saknad när du läst klart boken. Som en värld du vill vara kvar i?
Med risk för att låta tjatig, men.... Sharpe och Outlandish-serien. (tja, varje gång det frågas om böcker så kommer jag upprepa dessa serier tills jag faller för något nytt!) Fick seriös separationsångest när jag var färdig med de serierna! Det är därför jag läser om... he, he.

4. Finns det någon författare du skulle vilja tillbringa en hel dag tillsammans med? Vem i så fall?
Vad ska vi göra då? Jag är inte så säker på att jag vill ha en hel dag... Kanske Bernard Cornwell dårå, eftersom han researchar så bra och säkert har lite roliga saker att berätta. Eller Jan Guillou för jag gillar verkligen hans böcker. Nej, förresten! Jonas Gardell! Oj, kanske får ha middag. Gabaldon? Nej tack, pratar hon hälften så babbligt som hon skriver så kommer den där dagen bli en hel vecka.

No comments: