8 August 2008

Kulturfyran om film i 3D

Veckans kulturfyra tar lustigt nog upp samma ämne som jag senaste tiden talat lyriskt om i vartenda sammanhang - utom på bloggen tror jag! Nåväl, då får jag tillfälle att göra det även i det här forumet nu då. :-)

1. Föredrar du att se film hemma eller på bio?
Bio alla gånger. Större bild, bättre ljud. Kanske därför jag ser ett par, tre filmer i veckan på bio också.

2. Kan bra 3D-teknik locka dig till biografen?
Absolut. Se mer i nästa fråga.

3. Har du sett någon film i 3D?
Ja. Och jag är SÅ glad att jag svalde mina fördomar och dåliga erfarenheter från 80-talets grön-röda glasögon och gick. Här har tekniken funnits i över ett år redan och visas på två/tre stora biografer i stan men jag såg vare sig Beowulf eller U2-konserten ifjol. För några veckor sedan dock... (Någon Brendan Fraser film; "Travel to the centre of the earth." De åker till Island, ramlar ner i ett hål, hamnar vid jordens medelpunkt och måste ta sig tillbaka igen. Tunn familjefilm, men...)

Det var helt fenomenalt! Helt otroligt! Det var FILM, så som en FILM faktiskt borde vara! Det kändes verkligen som om man var där, mitt i. I en scen vandrade de i bergen och - ni vet hur man inte kan fånga naturögonblick med kameran? Det gick. Nu, i 3D gick det. Och man bar coola svarta plastglasögon, inga fåniga tvåfärgade pappersögon. Visst, den publikfriande berg-och-dal-banescenen var med, som ett slags Indiana Jones-kopia, och jagande dinosaurier... Men jag var såld; även innan filmen började, då man visade trailers på kommande filmer.

Jag förstår inte nu hur sjutton jag ska kunna kolla på "vanlig 2D-film" igen.

Givetvis måste (väl) tekniken utvecklas så att det blir billigare(?) och lättare att använda 3D som standardformat. Filmen jag såg var tunn storymässigt men just nu fascinerade ju tekniken så att man satt kvar. Men jag ser SÅ fram emot när även kvalitetsfilmer filmas i 3D.

Tänk er, Liftaren... Brrrr! Eller Sagan om Ringen?! Wow...

4. Folkets Hus är alltså först med att erbjuda den nya 3D-tekniken på en biograf. Vad betyder Folkets Hus för dig? Har du några minnen från något kulturevenemang du upplevt på Folkets hus?
Folkets Hus är en av Sveriges grundpelare känns det som. Tillsammans med Folkets Park och Domus. Det brukar vara i Folkets Hus bion är på mindre orter...

No comments: