22 August 2008

OS-brons, OS-brons, OS-brons!

Ni läser nu en blogg av en tvättäkta OS-bronsmedaljör. En mäkta stolt medaljör som ser fram emot prisutdelningen, som troligen kommer gråta under nationalsången och som definitivt kommer hänga upp medaljen ovanför öppna spisen i vardagsrummet.

Finalen i discus gick av stapeln i onsdags - fast jag har inte återsamlat mig förrän nu, varför rapporten inte kom tidigare. Finalen gjordes svårare för det var bara ett heat med fem ringar och för att öka möjligheterna så fick man +25p om man kastade rätt färgad ring över rätt färgad pinne. Dessutom var "korset", alltså måltavlan, längre ifrån. Dessutom placerade de pressfotografen bakom korset så man fick en blixt i ögat i kastögonblicket! Ytterst distraherande.

Min taktik var ändå att satsa allt på 100p, oavsett färg på ringen. Jag menar, 100p > 50+25.... Till skillnad från kvalifikationsheatet ställde jag ifrån mig kryckan för att få större svängrum.

Det var ingen bra idé, jag gick ifrån heatet med 0p. Å andra sidan, det gjorde alla andra utom 2 också. Så för att få fram en bronsmedaljör blev det ett sudden death heat, en ring var.

Den gången behöll jag kryckan, precis som jag gjort i kvalificeringsheatet. Och se, det avgjorde. Jag träffade 100p! BRONSET VAR MITT!

Det vinnande kastet syns på bild.

Gratulationer och blommor kan skickas till den vanliga addressen. Presskonferens kommer att hållas på Hotel Hilton idag kl 14.00.

No comments: