8 October 2008

Stockholmsresan 3: Promenera direkt i fängelse och dyra kompisar


Någon gång under visningen av Kilmainham Gaol i Dublin så insåg jag att jag varit på fängelsemuseum i Dublin, Inveraray och Stirling men faktiskt aldrig besökt Långholmen i Stockholm! Jag har studiebesökt tre vanliga fängelser förvisso, men inget som visar på "förr i tidens" förhållanden. Tja, förutom en massa böcker förstås.

Så eftersom solen stod högt och höst-Stockholm visade upp sin vackraste sida så tog jag och Kryckan en promenad på Långholmen. Jag drack varm choklad ur en läckanade termos och åt limpsmörgås med prickigkorv (ja, det är ett ord) medan jag från min parkbänk inte låtsades om Essingeleden utan räknade färger på träden på Stora Essingen.

Sedan gick jag direkt i fängelse utan att passera gå. Det kostade 25kr och var inte värt ett öre mer. En pyttekorridor visade upp lite plakat och småprylar men gjorde mycket lite åtskillnad mellan tidsepokerna. Bl a listade man sisådär 500 års påföljder i samma mening, varav hälften inte utdömdes när andra hälften användes. Den enda behållning jag tyckte att jag fick var att se att fängelsecellerna såg precis likadana ut som i Skottland och Irland - fast med ett snillerikt och bokstavligt talat säng-bord; säng på natten, sedan veks gaveln upp och blev ett skrivbord på dagen - samt en fallbeskrivning av någon skåning som åkte in och ut och fick olika straff under livet. Tror det skulle ge 'mer' att bo på vandrarhemmet en natt...hm.

På eftermiddagen stack jag in huvudet på Historiska Museet och hoppades få en snabbresumé av svensk historia. Med en suck insåg jag just att jag nästan har större koll på Skottlands historia än min egen... Fast än en gång blev jag besviken. Enlight historiska museet består vår historia av vikingar, ett par skelett och ett koppel kyrkutsmyckningar i trä. Va fan... Jag förväntade mig liksom att få Stenåldern, ättekrigen, kungamakten, livet i stugorna, världskrigen - ja, ett slags linje av Sverige genom tiderna! Vad jag fick var precis värd det 0kr jag betalade, eftersom det var gratis den kvällen. Och nu måste jag konsultera historieböckerna likförbaskat...

Fast det gjorde jag ju inte. Istället hälsade jag på släktingar och vänner, lekte med mina två favoritbäbisar V & V och undvek söndagens busväder genom att fönstershoppa. Men jag betalar inte 400 spänn för ett par jeans som kostar £12 på New Look! Så jag gick på bio istället. Arn 2, eller vad den heter. Efter den usla 1:an var förväntingarna rekordlåga, varför jag stod ut med hattifnattiga scenhopp, den fortsatta tredelade och bristande handlingen och urtaskinga skådespelarinsatser. Köpte Svensson, Svensson på DVD och de levererade repliker med större trovärdighet än typerna i Arn 2!

Sista dagen klippte jag topparna för 139:-, vilket kändes bättre än att slänga ut £20 på samma sak. Jag tog sedan igen viktnedgången under semestern (måste bero på mycket gående och bra, svensk kost!) genom att äta frasvåfflor till frukost (som jag längtat! Måste vara minst fyra-fem år sedan sist), te och prinsesstårta till lunch (de hade ingen Schwarzwald... :-( Jag börjar tro att de plockar bort det med vilje varje gång jag kommer) och riktig pizza med pizzasallad till middag. Ja, och så hembakt kanelbulle och apelsin-Mer på flyget. NU har jag unnat mig så det räcker på ett tag!

F ö var det tur att jag köpte min Bitterljuva Bruna jacka, för den behövdes i Sverige. Direkt när vi landade på Skavsta kände jag att den var för varm dock... Tja, det blir väl höst här vad det lider också. Fast först ska jag på Semester nr 2 i Tyskland. Där är det sommar. Ja, vad vi i Skottland kallar sommar i alla fall. +21 och sol!!! Tjoho! Solbränna, här kommer jag!!

No comments: