11 August 2006

Fredagsfyran om 11 September 2001

1) Om en månad är det exakt fem år sedan terroristattackerna i USA. Vad minns du från den dagen (var du var, vad du gjorde, hur du fick veta, etc)?
Jag kom till jobbet pa eftermiddagen och en kille dar berattade vad som hant. Det lat som ett skamt sa jag skrattade, nar vi sa fick veta att ett till plan pangat (for jag vet att jag inte visste om bada samtidigt) sa forstod jag att det var sant och skalvde faktiskt for det lat sa otroligt, som om det kom fran nagon actionfilm. Jag blev inte radd eller nagot men reagerade pa att det lat som en san otrolig grej att handa.

2) Snart har två filmer om händelserna, United 93 och World Trade Center, premiär. Var det för tidigt att göra dessa filmer?
Nej, det tycker jag inte. Eller kanske, for jag sag United 93 och den var skitdalig, bara en massa prat, sa kanske det var for tidigt for filmmakaren att gora den eftersom han inte kunde gora en sjysst rulle av det utan var for paverkad av sina egna kanslor...

3) Har ditt liv förändrats sedan den dagen och i så fall hur?
Forutom nippriga politiker och overdrivet uppskruvad sakerhet och taskig aktiemarknad och folk som ser spoken overallt och en laskig utveckling dar tortyr och overgrepp fran stater ursaktats med hanvisning till detta enskilda event sa har inte mitt liv paverkats mycket. Men sa ar jag vit europe ocksa.

4) Hundratals personer sitter fängslade utan rättegång på Guantánamobasen. Vad vet du om detta och vad tycker du?
Jag vet en del om det (av det man far veta, det ar fortfarande mycket markliga och obskyra omstandigheter inblandade) och tycker inte om det.

No comments: