22 June 2009

Glad midsommar! :-D

Visst, det var inte klarblå himmel, det var inte sol mer än några minuter i taget och det var inte shortsväder längre än en kvart. Men det är väl det som ÄR svensk midsommar? Man står med tallrikarna i hand ute på altanen, tittar på molnen och diskuterar om det är någon vits att duka ute. Duka inne känns inte som midsommar, men dukar man ute kan man ge sig fan på att man får rädda vad som räddas kan och springa in under tak innan man ens smakat sig igenom matjesillen.

Jag och min familj tillbringade midsommar i Roslagen - bland moln, regn, åska(!), kylslagna temperaturer och både midsommarlunch och grillmiddag inomhus.

Men det var underbart! Det var kanonkul att fira svensk midsommar igen - den första på... eh... fem år?

Det är skönt att åka ut på landet med familjen och liksom inte göra något speciellt - vilket på sitt sätt blir speciellt. Midsommarlunch med allt man kan tänka sig. En kylslagen utflykt till midsommarstången, där vi gick en femkamp som vi nog inte ska tala mer om... (fast kast med stövel, mussehandske och skurborste var jag rätt bra på!) Grillning två dagar i rad. Kubb med en yster hundvalp som inte kunde förstå varför han inte fick jaga och tugga på alla de där pinnarna människorna kastade omkring! Åsså lärde jag mig spela boule. Skulle inte vilja påstå att ni ska springa benen av er för att få vara i mitt lag, men, men - kul var det!

Jag försökte förklara för några skotska kompisar vad som är så speciellt med midsommar - och det närmaste jag kunde komma var att förklara att det är lika Svenskt som Hogmanay (nyår) är Skotskt. Ni vet, så där patriotiskt ända in i själen. Det är så många känslor, dofter, smaker, minnen och stämningar som liksom definierar högtiden.

Ja, och förutom att fira midsommar så sov jag i tält. En natt. Det visade sig nämligen att syrran hade ett tremannatält och både liggunderlag och sovsäck. Visst, tremamma är ju lite för stort om jag tältar själv, framförallt som vikten var nästan 5kg, men man kan ju testa! Om inte annat för att alla säger att man bör testa grejerna i trädgården innan man ger sig ut, och gärna testsova också, så att man vet vad som väntar och inte får en chock ute i vildmarken.

Så. Jag slog upp tältet i ett hörn av trädgården och tillbringade midsommarnatten med fågelsång. Ja, för det visade sig ju att jag glömt öronpropparna... I övrigt följde jag vartenda tips jag snappat upp i alla Trail tidningar (brittisk bergsvandrartidning) jag läst. Jag till och med tog en kort, rask promenad mitt i natten innan jag gick och lag mig - för att höja kroppsvärmen och därmed få jättegosigt i sovsäcken. Kunde behövas, det var bara +8 grader ute... Fast å andra sidan, sovsäcken var kanonskön, kroppsvärmen var hög och det var bara när jag stack ut näsan i tältet som det blev kyligt. Fast inte mycket värre än en vanlig vinternatt i lägenheten i Glasgow...

Nu är jag redo för svenska äventyr också! Och en god midsommar hade jag allt! Hoppas ni också hade det.

No comments: