9 September 2009

Från Biodate till IKEA på en helg

Inget blir som man tänkt sig - vilket i vissa fall kan bli precis så där bra och avkopplande som man egentligen behöver!

I fredags hade jag en sedan länge inbokad date. En film jag sett fram emot och som jag redan för länge sedan bestämde att jag skulle unna mig på premiärdagen, fredag och allt. Planerna på vem jag skulle gå med och middagen före gick i och för sig i stöpet, men det gjorde faktiskt inte så mycket. Istället kunde jag unna mig en påse favoritsmågodisar innan jag, en handfull tjejer och en halv salong killar bänkade oss för "Gamer" - en actionfilm i genren "rå-action i tv-spelsvärld" med läckre Gerry Butler i huvudrollen. Fnittrade till när huvudpersonen Kable flydde från sitt actionspel och försökte hämta sin fru från ett sällskapsspel. Blev lite som om Halo besökte The Sims! Schysst film, vissa irritationsmoment åsido.

Lördagen började med en vandrig med Jenny i Nackareservatet, utgångspunkt Hellasgården. Suveränt skönt! Det var härligt att knalla runt och snacka, (ehrm) flåsa lite i uppförsbackarna och njuta av naturens lugn. Och äventyr! Planen var att följa en 5km-slinga, men sedan började vi freestyla...
"Var går den här stigen?"
"Ska vi ta av här kanske?"
"Vad tycker du, höger eller vänster?"
Till slut visste vi knappt var vi var... Bara att vi var "ungefär här" i vida cirklar på en imaginär översiktskarta.

Men vi kom tillbaka till den snitslade banan till slut, med långt mer än 5km under skorna... Vilket kändes.

Jag var dock tillräckligt klar i knoppen för att känna att jag vill tillbaka och utforska andra - både långa och korta - leder kring Hellasgården. Vilket paradis! 15min med buss från Slussen, vänliga promenadstråk, medellånga slingor, långa (över 10km) vandringsleder - både minigolf, sjöar, fin natur och soldattorp! Där kan man ju leka med både stora och små - året runt. Tror det kan bli min nya lekplats.

Jenny och jag skiljdes åt, men det jag sedan skulle göra blev inställt så istället besökte jag en Internationell Matmarknad vid Sergels Torg. Det var lite kul att bara gå runt och ta in dofter och idéer. Är lite besviken över att brittiska ståndet envisades med marmelad, chutney och ost när jag håller på att leta ihjäl mig efter Ljunghonung! Köpte istället en bit italiensk nougat formad som en bit Schwarzwaldtåra med nötter och choklad - kanongod! Men precis så mäktig och söt som man kan tänka, så det blir små bitar i taget...

Satt en stund i Kungsträdgården och bara njöt av solen innan jag knallade runt och letade Subway. Blev vansinnigt sugen på deras rostade Subway Club till middag! Resultatet blev lite väl mycket asfaltsgång för mig. Fan! Haltade så klart mot slutet.

Men det hindrade inte att jag på söndagen - när Projektet blev inställt ännu en gång - åkte ut till Kungsängen(!) för att besöka en Medeltidsdag. Undrar om Kungsängen är StorStockholms bibelbälte? Var och varannan bil verkade ha kyrkans logo, jag gick förbi flera kyrkolokaler under min korta promenad och det mesta som verkade hända där, inklusive medeltidsdagen, anordnades av en eller annan kyrka. Lite symptosomatiskt då att jag också stötte på sex dörrknackare...

Bl a hade de marknad (klosterdrickan var jättegod, men i vilket sammanhang skulle jag korka upp den?!), kläduppvisning, medeltida kör, tipspromenad om borglivet, riddardubbning - och bågskytte.

Utan tvekan köade jag för att gratis skjuta lite pil. Kändes som fusk med dagens bågar dock, där pilen ligger i skåra och man inte ens behöver hålla den mot strängen. Jag frågade killen hur man siktade, för när jag i mitt sikte tyckte att jag hade mitt i prick så menade killen att jag måste sänka bågen "jättemycket".
"Instinkt." Svarade han.
Vilket ju inte var det minsta hjälpsamt - fast det ekade direkt svaret huvudrollsfiguren i Bernard Cornwells Harlequin-serie gav på samma fråga. Han, bågskytten från 1100-talet.

Min insikt sa.... Skjut Jättehögt Över Och Så Hårt Att Pilen Flyger Nästan Till Vägen Och Så Att Stackars Kille Får Gå Jättelångt För Att Hämta Den. (På bilden är stackars killen på väg tillbaka...)

Fast de övriga två satte jag på måltavlan. Dock inte mitt i prick.

När jag tröttnat på medeltiden åkte jag till IKEA i Barkarby för att köpa lakan. Och för att kolla in möjliga möbler för lägenheten. Hittade en soffa direkt! Precis en sån med schäslong som jag vill ha, mörkgrå, superskön - som kan bäddas till extrasäng. Dessutom, kostade den endast 4900! Minns inte vad den hette, men vet precis var den står. Hittade däremot inte de där hyllorna jag blev kär i i Glasgow, vilket gjorde mig putt. Det lutar nu åt en Billyserie i alla fall. Vit eller björk...

Sängen, det mest akuta, gav mig dock huvudvärk. Jag provlåg i alla möjliga ställningar, läste på om fyllning, kände på material... men bestämde mig för att snärja en personalmänniska när jag ska köpa den istället. Jag vill ha en hård resårbotten - hårdare än de hårda där på IKEA, där man ändå sjunker ner. En sån jag sov så gudomligt gott i i Glasgow... Typ lika hård som soffan jag sover i nu!

Förresten, en dörrmatta för 4kr är ju löjligt billigt. Fast 99kr för små lampskärmar är löjligt dyrt!

Mot slutet av affären var jag med om något oerhört läskigt. Så där läskigt så att det suger i magen! Sista sektionen, från blommor till lager till kassorna, såg exakt likadan ut som i Glasgow. Exakt! Det var så där läskigt så att jag undrade om jag gått igenom en portal, om jag skulle se Food Shopen på andra sidan kassorna... Om jag skulle höra folk snacka engelska omkring mig...

Men folk snackade svenska och Food Shopen fanns inte. Jo, några hyllor faktiskt, där man kunde köpa godisälgar! Fast märkligt nog fanns inga ställ där man kunde ta en katalog. Vad är det för något?! Fanns inga kataloger att tillgå alls! Fick beställa från internet. Jösses, det är ju när man kommer ifrån butiken som katalogen är så bra, när man vill kolla upp saker och drömma vidare...

Drömma vet jag inte om jag gjorde på natten dock, fast jag somnade som en stock.

3 comments:

Miriam said...

Så bra att du kunde unna dig smågodis ístället...:-)

Carina said...

Hi, hi, ja för hade det blivit middag med brorsan precis före så hade jag ju inte orkat nåt godis till filmen! Och jag hade den där mysromantiska bilden av att suga på goda smågodisar medan jag med uppspärrade bioögon kollade på action. :-D

Din vän said...

Tack för påminnelsen om kulturfyran. Jag har varit på gång i flera veckor men inte hunnit. Men nu finns det en ny ute i alla fall:
http://carinas-swecourt.blogspot.com/

mvh
Rosemari