16 September 2009

Mitt liv som byråkrat

Ni vet det där om att börja ett nytt jobb, vara pigg och fräsch och göra gott intryck?

Tja, kan man väl göra. Eller så börjar man nya karriären med ett par dagar med sena kvällsaktiviteter som inte alls går ihop med att gå upp före kl 6 - åtminstone inte för en extremt morgontrött människa.

Var på DIF-MFF i måndags och det gick väl småsnett på alla möjliga plan; med både förlust, inkastade grejer, inspringande idioter och avbruten match. Så det blev sent innan jag kom i säng.

I tisdags var jag på ett bokreleaseparty då en pluggkompis gett ut en bok. Riktigt coolt för henne!! Och det var kul att ses i ett sånt ovant sammanhang, det tror jag vi allihopa tyckte.

Fast idag är jag ju förstås lite småslut... så det blir en lugn kväll med både blogg och idol.

Byråkrat, var det. Har nu jobbat tre dagar på myndigheten och det finns väl mycket att säga om både det ena och det andra, men det blir nog bra till slut. Eller nåt. Just nu blir vi utbildade, typ. Fast största lektionen är att försöka vara som en människa tidigt på morgonen. Och att inte tjura ihjäl sig när man inte vaknar före 11 - för att man inte får ha tekopp med sig vid skrivbordet!! Jag har en känsla av att detta bara kan sluta på två sätt;
1) Jag glömmer lite bekvämt denna hushållsregel
2) De inser hur mycket jag behöver koffein så de trycker ändå till slut en mugg i handen på mig.

Risken är att jag glömt regeln redan imorgon, för de senaste tre dagarna har varit jävulska. Fast det är ju inte jag som lider - det är ju kollegorna jag muttrar åt.

I övrigt leter jag nu efter stora glasögon, grå rock och portfölj. För det är väl unformen man bär när man jobbar på myndighet? Och så svänger man lite lätt på portföljen innehållandes matlåda medan man trallar på byråkraternas ledmotiv:

Jag ska bli en byråkrat - Electric Banana Band

En dag så fråga´ min mor
”Vad ska du bli när du blir stor
en modig och stark brandsoldat?”
”Nej, jag ska bli en byråkrat” sa jag

För pärmar och papper är det bästa jag vet
jag älskar mitt hålslag och min gem-magnet
och bruna brev i C-format
och min egen ljuvliga häftapparat

Byråkrater dom har det bra
Dom stormtrivs på jobbet var da´
Dom skickar små fax hit och dit
med ambition och mycket flit

För pärmar och papper är det bästa jag vet
jag älskar mitt hålslag och min gem-magnet
och bruna brev i C-format
och min egen ljuvliga häftapparat

Dom sitter där vid varsitt bord
och skriver sina svåra ord
som ”avdragsgill” och ”synergi”
Så duktig vill jag också bli

För pärmar och papper är det bästa jag vet
jag älskar mitt hålslag och min gem-magnet
och bruna brev i C-format
och min egen ljuvliga häftapparat

Och så när klockan blir fem
då åker jag hem
Jag slipper nattskift och jour
sån vill jag bli när jag blir stor

No comments: