18 December 2006

Ett juligt Old Firm med pengar i fokus

Jag borjar sloa till, helt klart. Igar kom jag till Ibrox sa sent som 11.45 (avspark 12.30), men foljde jag de trettiotal mannen som heller inte hade biljett till Rangers - Celtic och stallde mig och viftade med sedlar, vadjandes "any spare tickets, folks"? Napp.
"Man far i alla fall inte napp forran de sista 10-15 minuterna." muttrade en morgontrott, cynisk och luttrad Old Firm-biljett-jagare, aka jag.

12.10 strackte jag upp ett par sedlar i luften. Det ar jagarnas satt att visa att de soker biljett. "Vanliga" matcher brukar man se folk ga runt med biljetter i luften istallet, i hopp om att nagon koper av biljetten som den dar kompisen som inte dok upp skulle ha haft. Det var sa jag och Mia fick kanonplatser pa Celtic - Hearts (mitt pa langsidan bakom spelarbankarna), nar en man salde tva sasongkortsplatser at as for £20/st - ca fem pund under ordinarie biljettpris.

Fast sadant ser man inte pa Old Firm. Da ser man pengar i luften. Och det hor till att man far sta dar och ta emot usla skamt; "hur mycket ska du ha for sedelbunten?", "kolla, den dar tjejen saljer pengar!", "ar det har ditt horn, raring?"... Och inte en enda av jultomtarna som knallade forbi verkade vilja uppfylla en snall flickas onskan. Men tragen vinner och 5 minuter fore avspark knackade en man mig pa axeln och sa att han hade en biljett.

Mannen kom anda ifran Vancouver, dar han bott de senaste atta aren och jobbat som motivationskonsult. Han flog fortfarande till Glasgow for alla viktiga matcher. Vi satt bredvid varandra mitt pa Celtics laktare och jag kan inte hjalpa det, men jag alskar att se Old Firm pa Ibrox. Kanske ar det kanslan av att sitta packade pa en kortsida - en sammansvetsad gronvit skara - med tre sidor bla trojor emot sig. VI mot DOM. Nu javlar!!!

Fast det holl bara Celtics spelare med om de forsta 45 minuterna, sedan vet jag inte vad som hande och matchen slutade 1-1. Tyvarr var det rattvist.

Celtics laktare hade ett... well, man kan val kalla det ett TIFO. Man hade tryckt upp sedlar som indikerade hur starka Celtic ar just nu jamfort med katastrof-Rangers och dessa sedlar kastas som konfetti nar spelarna marscherade ut. Jag tankte lite for mig sjalv hur fult ekonomiskt starka lag ses hos manga fotbollssupportrar - framforallt i kretsar jag umgatts i. Man accepterar pengar och sponsorer som ett nodvandigt ont men pratar inte garna om det. Fast jag antar att saken hamnar i ett annat fokus nar det ar varsta fienden som ligger pyrt till.

2 comments:

Anonymous said...

Vad är TIFO?

Carina said...

Nar publiken gor nagot for att liksom 'smycka' arenan, oftast i samband med att spelarna springer ut. T ex kan man halla upp fargade pappersark som bildar monster, eller en massa flaggor, eller uppblasbara bollar/simringar, eller sa ar alla kladda pa ett visst satt (tomte-tema, bad-tema) eller sa kastar man konfetti - eller sa gor man alltihop.

Knalla tvars over gatan nagon gang nar det ar derby pa Rasunda sa ska du fa se. :-)