21 December 2006

Kollektiv baksmalla - ett bra betyg at foretagets julfest.

Det finns bara en nackdel med foretagets julfest. Man maste ga till jobbet dagen efter.

Foretaget hade hyrt hela Arta, ett stalle i tre vaningar, massor av rum och en helt otroligt mysig atmosfar. Tank dig att du kommer in i ett stenslott med medelhavsinriktning, marmorstatyer, vaxter, murriga malningar och en blandning av rokkoko-mobler och utemobler fran nagon italiensk piazza. Jag skulle definitivt vilja ga tillbaka nagon gang, men troligen bara for en drink. Stallet ar modell jattedyr, fast det ar klart, skulle man bli bjuden...

Naval, foretagets runt tva tusen anstallda fyllde upp stallet och efter ett... intressant... julbord bestaende av kycklingklubbor, varrullar, potatisklyftor, fiskkakor, nagon rokt fisk och typ prinskorv sa spenderades de fem fribiljetterna i baren (Morgan Spice & Coke varvat med Southern Comfort far vem som helst pa humor!) och sedan rockade vi jarnet. Den kvinnliga chefen (ca 40 ar) fick bade mig och min 18-ariga skrivbordsgranne att kanna oss helt chanslosa vad gallde dansrorelser och energi, och den manliga chefen (36 ar) bade sag ut och rockade som en 16-aring speedad pa RedBull. Nar hogsta chefen (elegant kvinna som latt kan passera for kunglighet i vilket kungahus som helst) headbangade till rockbandet som lirade Oasis-covers - da gav vi vanligt dodliga upp. Vi har helt klart undervarderat hela chefsstaben. Respekt!

Jag kande mig som en partypooper nar jag redan vid halv tolv till min egen forvaning var klok nog att inse att jag faktiskt skulle upp dagen efter. Man ska ju sluta nar man ligger pa topp sa det var nog ratt att jag begav mig hemat nar jag kande att de dar drinkarna fick huvudet att snurra utan att jag gjorde det...

... och inte slutade det snurra efter sju timmar i rygglage. Jag tog in en burk pepparkakor till jobbet men bad folk att tugga tyst. Den manliga chefen varvade kaffe med huvudvarkstabletter, den kvinnliga chefen hade en hel liter IrnBru for sig sjalv (som alla skottar vet ar IrnBru basta botemedlet mot baksmalla) och sjalv tillhorde jag skaran som gick in for DunderKuren och halsade IrnBru 32 (tank IrnBru med RedBull-egenskaper). Japp, funkade precis sa bra som jag trodde, sa vid elvatiden borjade jag faktiskt kunna hjalpa kunderna ocksa, inte bara svara i telefon...

Som tur ar har folk viktigare saker an livforsakringar att tanka pa i juletid sa pa eftermiddagen kunde vi roa oss med icke mindre an tva olika fragesporter. Vem sjong "The power of love" och "vad hette hunden i Fragglarna" - det var tufft nog for vara hjarnor.

Det ar nog tur att det ar ett ar kvar till nasta julfest.

No comments: