1 December 2006

Snillen spekulerar

Enligt en onlinekurs om handikapp (vilken vi maste genomga pa jobbet) sa finns det ca 10 miljoner fysiskt eller mentalt handikappade manniskor i UK. Enskilda siffror sager inte mycket sa jag fragade mina kollegor hur manga invanare det fanns i UK, for att fa en proportion.

De kliade sig i huvudet och en av dem sa till slut att:
"Skottland har i alla fall ca 5 miljoner invanare."
Det spekulerades vidare och till slut sa en tjej:
"Jag tror att det bor 15 miljoner i UK."
Jag tyckte siffran lat otroligt lag eftersom nagot i bakhuvudet sa mig att London hade ungefar lika manga invanare som Sverige, men det var det enda forslaget vi hade hittills.
"Sa..." Tankte jag hogt. "Om det bor 15 miljoner i UK, varav 5 i Skottland... da maste ju det betyda att alla 10 miljoner Soder om Gransen har ett mentalt eller fysiskt handikapp."
Denna logiska slutsats fick bade skratt och applader, fast tjejen blev naturligtvis korrigerad; det bor definitvt fler an 15 miljoner i UK. Aven om ingen under hela dagen kunde komma pa ungefar hur manga.

Jag kunde inte lata bli att undra om det lag nagot... skal bakom det, att alla visste hur manga det bor i Skottland men ingen hade nagon saker gissning pa hur manga som bor i hela UK.

(Det bor ca 60 miljoner i UK varav 50,4 i England, 5 i Skottland, 3 i Wales och 1,7 i Nordirland. Kalla.)

No comments: