3 August 2005

Bilresa osterut.

Veckans turisttips ar... vafasen, hela Skottland ar vart att besoka. Hyr en bil och kor ivag, vetja, sa lange du haller dig norr om Glasgow och Edinburgh sa finns hur mycket som helst att upptacka och uppleva.

Jag och mina tva vanner hittade en bra hyrdeal hos Enterprise; liten bil (tro mig, pa de skotska vagarna ar t.o.m. Volvo 740 for stor) i tva dagar for £24. Tjitjing! Mina tva vanner ville se slott (ja, en namnde nagot om distilleri, men vi horde inte sa noga...) sa i lordags akte vi nordost fran Glasgow. Motorvag, eller snarlikt, till Stonehaven och Dunnottar Castle (intrade: £4). Jag blir nog aldrig trott pa det slottet. Trots att jag varit dar forut sa tyckte jag att jag fick springa igenom slottet. Det maste vara havet eller nagot, men klockan gar minst dubbelt sa fort dar inne. Nar jag hade snabbkollat igenom vakttornet precis vid ingangen sa hade mina tva vanner i princip knallat runt hela ruinen.

De vaktande masarna och duvorna var dar, sa ocksa mina basta vanner; Puffinsarna! Jag trodde att de redan gett sig av ut till havs, men de satt sa fint pa en klipphylla, sa vi hade en liten pratstund, de och jag. Nasta gang maste jag nog avsatta en hel dag dar ute; lata fantasin flyga fritt, promenera pa stranden, prata med puffins och varfor inte spana efter salar, delfiner och valar. De kan visst ses om man har tur.

Nasta stopp blev Drum Castle. Jag sag det fran utsidan under en bilsemester for tva ar sedan, men tyvarr skulle de precis stanga nar jag kom sa det blev inget besok. Det ser sa coolt ut, som en liten miniby med ett jatteschabraktorn, sa nu ville jag ga in. Jag vet inte varfor faktiskt. Det var skittrist. "Kolla vilka massa porsliiiiin vi har!", "De sov inte sa har, men vi tyckte det sag battre ut sa har sa vi har moblerat sa har..." Men schabraktornet var intressant for dar kunde man se var lairdens Stora Sal hade varit och var folk sovit. Hur som helst, besoket var inte vart £8.

Vi foljde "roda vagen" (A813) pa kartan och korde igenom ratt manga sma pitoreska byar. Dessutom korde vi igenom sodra Cairngorm. Ljungen har precis borjat blomma lite smatt, sa istallet for de bruna bergen jag vant mig vid att se sa kunde man nu ana lite lila. Jag vill tillbaka om en manad igen. Ett berg sag t.o.m. blatt ut! Det var inte ljungen utan stenen som var fargad. Vi tror att det var solnedgangen som gjorde det.

Nasta stopp blev for en flock far som fatt for sig att anvanda vagen som farled.

Nasta stopp efter det blev for en flock fasaner som stod mitt i vagen utan anledning. Holl nastan pa att kora pa dem dessutom for de dok upp strax efter en kurva.

Annars var val det enda vilda vi sag en massa platta kaniner pa vagbanan. Det finns gott om dem har. Vi stannade till och tittade pa ett gammalt krakslott ocksa, vilket visade sig vara klubbhus vid en golfbana. Den lag inbaddad bland grona trad i en dal kantad av hoga berg (duh) och med en sjo i ena anden. Naturskont lage var bara fornamnet, dar skulle t.o.m jag vilja spela.

Tyvarr missade vi Trossachs - igen. Av nagon anledning lyckas jag alltid kora dar nar det ar morkt. Ok, jag har faktiskt sett det i dagsljus, men nagon gang skulle det vara kul om mina passagerare far det ocksa. Det ar vart en titt. Vi far spara det till nasta gang.

No comments: