25 August 2005

Utlandssemester - i Sverige

Imorgon aker jag pa semester i 4 dagar - till Sverige. Hur markligt kanns inte det?! Jag har aldrig akt pa semester till Sverige forut. Far jag ga till turistshopparna vid Sergels Torg och handla krimskrams taxfree da?

Vaxlade pengar igar. Det ar kul att vaxla pengar infor semestern, man far farggranna leksakspengar som inte ar varda nagot, an. Sa de ligger som prydnad i planboken och sprider semesterkansla sa dar sa att man gar runt med ett fanleende hela dan. Jag fingrade lite pa hundralapparna igar, de kanns som monopolpengar. Vaxlingsmannen onskade mig trevlig resa och sa att, jag kommer alska Stockholm, det ar en underbar stad. Jag vet.

Nar man aker utomlands ska man ju ha sadant dar EU-kort med sig nu for tiden. Jag fick inget nar jag akte hit for sa fort man jobbar i ett land sa tillhor man deras sjukvardssystem. Nu ska jag ju pa semester, innebar det att jag maste skaffa EU-kort fran Skotska myndigheterna da? Jag som inte ens tagit mig for att registrera mig hos en huslakare... Vet ni, jag tror att jag chansar att aka utan, jag tror inte ens sjukhusen i Sverige vet att jag inte bor dar langre. Jag ar trots allt skriven i Sollentuna ett halvar till.

Hm, sa da ar det bara att packa, da. Tank, det ar precis lika svart var man an aker. Vad ska man ha med sig dit, vad tror man att man far med sig hem...? 3kg Irn Bru, 1,5kg Haggis och sakert 1kg veckotidningar ger mig i alla fall plats for souvenirer pa hemresan. Ja, ni vet, smagodis och sant. Jag har hort att Sverige har gott sadant. Och i varsta fall far man kanske med sig en uppstoppad Globen eller en vikingahjalm i plast ocksa. Det ar val sant turister koper, va?

No comments: