13 August 2005

En gronvit dag med orange i kanten

Jag trodde den Orangea marschsasongen var over. Prick 09.03 imorse fick jag veta att den inte ar det. Dunk, pip och blas i tillrackligt manga minuter for att det ska vara omojligt att slumra om igen. Jakla pensiosar som inte har nagot battre for sig!

Idag var det for ovrigt perfekt fotobollsvader; regn, moln och sol i femminutersintervaller. Kanonvader pa dessa breddgrader. Redan fore kl 12 knallade det forbi gron-vita manniskor nere pa gatan, riktning Celtic Park. Det ar det som ar det underbara med mina kvarter, nar det ar matchdag sa ar det verkligen Matchdag. Forst droppar folk forbi pa vagen dit, sedan ringlar en kompakt gron-vit orm langs trottoarerna nar alla ska tillbaka igen. Trafiken star still och har man tur brister nagon ut i spontan sang. Jag alskar mina kvarter!

Idag var jag en av dropparna. 15-20 minuter tar det att ga fran mig till Celtic Park och efter bara fem minuter ser jag det stora gron-gra randiga monumentet framfor mig resten av vagen. Man kan inte lata bli att bli pa bra humor!

Efter matchen (Celtic stod still forsta halvlek, vann till slut med 2-1 och Thompson skot en riktig rokare fran straffomradsgransen, ingen match att minnas, ingen match vard de 300 spann(!) biljetten kostar, men med min fotbollsabstinens (ni vet, har ar det bara "kricket" pa sommaren...) sa var den helt ok) undrade jag om vi verkligen bara var 50'000 dar inne pa arenan. Det var gron-vitt sa langt ogat nadde i alla riktningar och langs vagen anslot standigt gron-vita maskar till var langa gron-vita orm in mot centrum. (De dar som kom ut fran buskarna vid Ingenstans, var kom de ifran?!)

Jag gjorde en avstickare in pa ett par affarer och kom ut lagom nar alla supporterbussar slapptes. Det var inte tio bussar som akte forbi, inte heller tjugo, det var buss pa buss pa buss pa buss. Supportrar fran hela landet - och fran Irlandsfarjan - bussas till och fran matcherna och det roliga ar att det inte bara ar man i 20-arsaldern i dem. Den coolaste buss jag sag var fullastad med gron-vita passagerare i aldern 65+. En san ska jag aka med nar jag blir pensionar!

Andra pensiosar har som hobby att marschera med orangea band runt halsen. Framat kvallen kom morgonens trupp tillbaka. Strax foljd av ett nytt tag. Och precis nar dessa passerat kom en trupp fran andra hallet! Herregud, knallar de runt for sig sjalva hela dagen eller? Naja, de far ju frisk luft i alla fall.

Men det far man pa fotboll ocksa. Come on the Hoops!!!

No comments: