19 August 2005

Greetings from Sweden

Lag i sangen igar kvall och bladdrade i en tidning innan jag somnade. Klockradion stod pa. De bra programmen ligger pa AM-bandet och klockradion ar skrap sa mottagningen raspar och ibland hoppar Radio 1 over till nagot country-tjafs.

Helt plotsligt stors mina bryderier over BB-Makosis senaste skandal av nagot habbla-habbla som inte later som engelska och inte har samma melodi som engelska. Fan, radion maste ha hoppat till nagot arabiskt. Men jag ar for trott for att orka lyfta armen och ratta en mikromillimeter, sa jag later det vara.

Helt plotsligt kanns situationen bade obekant och bekant pa samma gang. Har jag en deja vu eller ar det nagon detalj jag missat? Jag stannar upp, slutar lasa och tittar ut i rummet.

Da hor jag. Pa radion pratar de svenska! Det var som om ett rymdskepp sokte kontakt bland radiovagorna. Som om mitt eget folk skickade en halsning. Jag lat dem prata sa dar hemtrevligt i bakgrunden. Jag fick sallskap av J-O Waldner en stund, man pratade om teater pa Stockholms Stadsteater, men nar nagon konstnar fick lite val mycket radiotid sa stangde jag av. Och somnade med ett leende.

No comments: