29 March 2007

Paskplanering

NU har jag blundat och bokat bil for nasta helg. Och efter att ha spridit ut kartor och bocker over hela sangen sa ar jag ocksa klar med planeringen. I ett land dar vader och bergsvandrarforutsattningar vaxlar var femte minut sa innebar det i princip att INTE planera, atminstone inte i detalj, utan istallet se till att man har A, B, C och garna D-planer...

Jag tror att jag lyckats garantera en lyckad helg.

For det forsta sa vet jag av erfarenhet att man inte ar sa himla taggad att gora Munroer flera dagar i rad. Sa jag tanker gora en Munrovandring pa fredagen, ta en lugnare och kortare vandring pa lordagen, ta en andra Munrovandring pa sondagen och sedan kommer jag troligen sova och stapla runt pa omma ben pa mandagen. Da bor jag vara lagom utvilad nar jag gar till jobbet pa tisdagen.

Jag har sett ut 2 Munro... eh, jag kan inte saga munroer for jag har forsokt baka in fler an en topp i varje vandring, sa jag far nog saga 2 Munropaket i Vastra hoglanderna och sa 2 paket i Ostra hoglanderna. Det ar sallan bada sidor har samma vader sa dar vadret ar bast - dit aker jag.

Pa vastsidan har jag sett ut:
1. Ben Lui & Beinn a Chleibh. De ligger vaster om Crianlarich, bortanfor Tyndrum, och faktiskt inte langt fran Kilchurn castle. Kanske ser jag t.o.m ruinen fran toppen! Pa kartan ser bergen lagom aventyrliga ut med en del branta klippor som jag bor kunna undvika, aven om det verkar som att jag far tillampa "Trepunktskontakt" (for stabilitet och sakerhet se till att ha kontakt med berget med minst tre kroppsdelar samtidigt) vid vissa partier nara toppen. Jag ser fram emot utsikten!!!
2. Ben Vorlich & Stuc a' Chroin. De ligger vid Loch Earn norr om Callander och oster om Crianlarich. Forvirrande nog finns det annu ett munro som heter Ben Vorlich och ligger nara Loch Lomond, men det som jag ska vandra omnamns ofta tillsammans med grannen - vilken jag ocksa ska bemastra. Vandringen ar ratt lang sa den har far jag ta pa sondagen da jag kan ge mig ut tidigare pa morgonen. Fran toppen ska jag spana in Ben Lawers och topparna i Trossachs.

Pa ostsidan har jag sett ut:
1. Glas Maol & Creag Leacach. I arlighetens namn brinner jag inte for ostsidans ljungbekladda men ack sa svepande kullar. Jag har fatt for mig att jag foredrar vastsidans branta och dramatiska berg istallet. Men, jag har aldrig vandrat pa ostsidan sa kanske andrar jag installning. Den har turen ar inte faststalld, den verkar lite val handelsefattig... men den ligger bra till i Glen Shee sa tills vidare sa ar det har min korta tur. Utsikten blir en ren overraskning!
2. Carin Liath, Braigh Coire Chruinn-bhalgain & Carn nan Gabhar. Fast den sistnamnde ar ett fragetecken, det beror pa om den hinns med for vandringen ar ratt lang. Bergsmassivet ligger vid Blair Atholl, norr om Pitlochry. Jag har lange velat gora den, for det ser ut som en skonsam vandring anda upp pa munrohojd och utformningen av massivet ser omvaxlande och, faktiskt, kul ut! Och det vore inte fel att pricka in 3 munroer i ett svep. Forresten; hur allvarligt bor jag ta det, att mellanbergets namn betyder "height of the corrie of round blisters"?! (Btw, ni kan se ungefar vart jag ska pa de har bilderna.)

Pa lordagen tankte jag mig nagot skonsamt. Eventuellt Ben Venue, Dumgoyne (huvudet pa den sovande jatten, bergskedjan (kullkedjan) norr om Glasgow), Cone hill eller nagon spannande rutt pa en lagre niva i Trossachs.

Sa dar ja. Nu vantar vi bara pa pasken. Sedan far vi se vilka rutter ni far lasa om... Spannanade va? Nastan lika spannande som att fa paskagg!

3 comments:

Anonymous said...

Jag gillar vandringen med trepunktskontakt fast det skulle vara kul om du provade östsidan och kan berätta om du gillade det eller inte.

Fota mycket.

Anonymous said...

Hej!
Hittade din blog när jag sökte på kilchurn.
Jag har bott i Dalmally vid river orchy och tyckte det var kul att en svenska fastnat för ben lui och kanske även ben cruachan?
Bästa tipset är att inte bryta benen. Det är nämligen små skitolyckor som drabbar en när man spatserar i bergen som att titta upp och beundra utsikten och vips sitter man med benet i en konstig vinkel eller halkar på en isfläck som ingen förutspått kunna finnas mitt i sommaren. Vädret ändras ju på fem röda vid toppbestigningar!
Hoppas att du kommer upp i påsk.
:-)
Kerstin
kerstinblomkvist@hotmail.com

Carina said...

Cruachan ar definitivt pa listan - en annan gang. Forsokte intensivt fa en bra bild pa massivet fran Ben Lui for det ser verkligen fantastiskt ut. Diset gjorde bilderna minst sagt oskarpa dock...

Oj, vad jag har tankt pa det dar med olyckor. Framforallt nar man laser om folk som trillar ner och dor fran berg dar jag undrar hur sjutton de ens kom nara kanten! Precis som du sager, man koncentrerar sig pa att ga nar det AR knivigt, nar det verkar lattganget tittar man upp och - pang - sa snavar man till.

I efterhand: det var ingen scrambling over huvud taget vid Ben Lui & Beinn a Chleibh. Fattar inte hur guiderna kunde hitta det pa den rutten (samma som jag tog).