30 March 2007

Nu SKA jag bestiga Beinn Ime!

Forvisso ar skotska vaderprognoser lika palitliga som elfte timmens valloften och aldrig vaxlar vadret lika kvickt som uppe i bergen, men nar BBC visar en stor, gul sol over hela Skottland, da vagar till och med jag boka bussbiljett. (Glasgow - Arrochar £6.30 tor)

Pa sondag skiner solen, sikten bor fanimig vara fri och det heter ju tredje gangen gillt - sa pa sondag bestiger jag Beinn Ime. Jag har gjort Beinn Narnain (fantastiskt och smalaskigt berg med sagolik utsikt) och The Cobbler (overskattad, det ar coolare pa avstand och det ar trist att knalla uppfor trappor!). Jag har forsokt gora Beinn Ime tva ganger forut; ena gangen var det sa dimmigt att det inte gick att se var man gick och andra gangen protesterade knat innan jag ens natt... vad heter det pa svenska? Bealach? Som en dal hogre upp nar du redan vandrat halvvags upp i bergen? Ah, bergspass!!! (Note to self: jag maste lasa nagon svensk vandringstidning/bok sa att jag lar mig bergsterminologin pa svenska ocksa!)

Hur som helst, nu bor inga hinder sta ivagen. Fint vader, gott om tid och knat ar starkare an nagonsin - aven om jag kallt raknar med sjudjavulsk smarta pa nervagen for det hatar, hatar, hatar landsvag i nerforsbacke och det ar en lang sadan zick-zackvag upp/ner till/fran bergspasset...

Jag kan inte nog understryka hur mycket jag langtar ut i naturen, friska luften, vyerna, bergen, lugnet... Och efter att ha tagit in bergslandskapet fran toppen sa ser jag fram emot den goda kottpajen nere pa puben ocksa. Jag kommer inte ihag vad den heter, men pa sondag ska jag kolla upp det for de har kanonmat! (Eller sa ar det sa att allt smakar himmelskt efter en dag i bergen...)

Arrochar ligger vackert vid en havsvik runt vilken vagen till Oban och Campbelltown svanger. Det ar en lagom dagsutflykt fran Glasgow, bussen ar billig och tar bara nagon timme. Forutom de omnamnda bergen sa finns skogsstigar att folja och lite andra smakullar att ta sig uppfor. Man behover inte ga sarskilt langt upp for att fa en smak av utsikten. Vagen upp till bergspasset vid The Cobbler, Beinn Ime och Beinn Narnain t ex, ar en zick-zackig landsvag och passar vem som helst - aven barnvagn! Jag har inte gatt skogsslingan pa "bysidan", men Arrochar Alps ligger pa motsatt sida av viken sa jag kan tanka mig att utsikten over dem maste vara ratt fin. Dessutom kan man nog se Loch Lomond dar uppifran.

Byn i sig har ett par pubar, ett hotel och en butik men ar inget i ovrigt att se. Men vad ska du i byn och gora nar det finns sa mycket skoj att se i bergen runt omkring?!

Jag ska ta mig (annu) en titt pa sondag. Fortsattning foljer...

No comments: