29 February 2008

Vill du gifta dig med mig?

Jag känner ärligt talat inte till Sveriges tradition om det här, men här i Skottland är det idag, 29/2, som kvinnor "får" fria. Varje "leap year" (de kallar det varken skottdag eller skottår... lustigt.) så har kvinnor enligt tradition chans att Ställa Frågan. Och av allt snack och ståhej att döma så verkar de rätt traditionsbundna...

Så som jag och mina singelvänner förstått det så får man ställa frågan till vem som helst och de måste säga ja. Vi ska åtminstone prova...

Fast inte med min trainee G, han var hypernervös igår när vi menade att två års stadigt förhållande faktiskt innebär en risk för att något ska ske. Han menade kallsvettig att han skulle lämna lägenheten vid fem, slå av mobilen och undvika hans flickvän till midnatt.

Vem ska jag nu hoppa på...?

5 comments:

Nobody said...

Det ar samma tradition i Sverige (och for, vad jag forstatt, alla som gar efter den Gregorianska kalendern)

Carina said...

Se där. Så med tanke på hur lite man hör om det i Sverige så vet vi i vart fall vilka som bryr sig mest... Å andra sidan är jag inte förvånad för mitt intryck av mina skotska kompisar är att de är BRA mycket mer gammaldagsa än svenskar! Tjejerna skulle a-l-d-r-i-g komma på tanken att ta första steget, och killarna blir förolämpade om man föreslår att man ska dela på notan...

steffanie said...

Jag läste att det var St Patrick på Irland som införde traditionen och att om den tilltänkte äkta mannen ändå tackar nej till erbjudandet ska kompensera sin friande käresta med en dyr gåva.

Jag vågade dock inte utmana ödet i år. Får se om jag är modigare 2012...

Carina said...

Just ja! Ja så var det också, ja. Fast man bör kanske lägga till "...och får sova på soffan" för det har min kollega fått göra hela helgen, efter att han svarat på SMS-frieriet med "ja, fast bara på skoj ha ha".... LOL Vi skrattar fortfarande åt honom! Han menar att hur skulle han kunna veta att det var på allvar, men vissa saker bör man kanske inte ta på skämt... även om man tror att det är det... He, he.

John Hilston said...

A question which won't be asked only to special one.
long stay parking luton