8 April 2008

Pizzatorsk

Låt mig bara fastslå på en gång; skottarna är inte kända för sina pizzor. Vi talar brödbottnar, krossade tomater och ost, och om det är en fin restaurang så får man svartpeppar(!) vid bordet. Ingen oregano. Ingen pizzasallad. Normalt sett inte mer än ett 'pålägg'. En normal pizza kostar dessutom motsvarande 80 spänn, om den är billig...

Dino's på Sauchiehall Street har varit det enda stället där jag fått så-nära-italienskt-man-kan-komma på take away-scenen. Men en liten pizza med skinka och champinjoner kostar £5, så jag har varit där ytterst sällan. Oftast väntar jag istället tills jag åker till Stockholm och får finfina - och billiga - pizzor på Maestro på Kungsgatan!

Nåväl, igår var en av de där ytterst sällsynta gångerna. Det var den sista. Dino's har bytt kock! Och recept!!

Degen hade inget salt och smakade papper, d.v.s. ingenting. Tomatsåsen var banne mig ingen sås utan snarare okryddad krossad tomat! Pizzan smakade blaha, nästan blä.

*Suck*

Så nu är det total pizzatorsk i stan. Nu får jag nog lägga in ett Sverigebesök i sommar i alla fall... eller dra på mig spenderarbrallorna och utforska de dyra italienska restaurangerna, de där pizzorna kostar över hundra svenska kronor styck. Jag väntar fortfarande på att stöta på en pizzasallad.

7 comments:

Anonymous said...

Bästa pizzan är väl i så fall den du gör själv? Pizzaingredienser ska väl Tescos kunna bjuda på i alla fall, för kesella lär inte behövas och torrjäst borde funka?!

Men klart du ska komma hem i sommar. Jag bjuder på finpizza från vår stenugnspizzeria i Solna C ;-)

Anonymous said...

Håller med Jenny, det verkar vara bäst att laga pizzan själv i sådant fall.

Jag kan också bjuda på fin italiensk vedugnsizza i stan!!

Carina said...

Egengjord pizza är ju inte riktig pizza heller! Det går bara inte. Har försökt flera gånger. Det är ok, lika ok som butikspizza... men det är inte riktigt!

Anonymous said...

Jag bjuder också på Pizza! Har ju 6 pizzerior inom 5 minutersradien. Vi kan testa dem alla. Kom hem!

Anonymous said...

Egengjord pizza är ju bäst! Jag gillar inte förortspizzor à la Maestro, de dryper av fett och smakar ingenting. Hänger på dig och Kinna dock, om vi ska testa pizzerior i Solnatrakten.

Anonymous said...

Men nu känner jag mig utanför....jag vill också följa med och jag gillar verkligen inte slaskiga förortspizzor...jag har ju bott i pizzans hemland...jag måste nog gå och tröstäta en pizza nu....

Carina said...

Är ni roliga eller, Pizzeriapizzor smakar ju - pizza! De SKA vara platta och drypiga (inte så drypiga som på vissa ställen i Sollentuna iofs), annars är det ju en varm macka. Eller en butikspizza...

Pizza a la Carina-standard:
Degen ska vara tunn med solid, kanterna får inte vara degig och inte brända, det ska vara mycket ost, riktig skinka (strimlad, inte fyrkanter!), champinjoner och gärna ananas för min del. Oh, och de ska vara stora (går ofta hand i hand med degens tunnhet).

Favoriten finns på Bergmästaren i Sala faktiskt, de är stora som dasslock.

Vi får ha en tjejkväll till jul när jag kommer. :p På semestern ska jag försöka åka 'utomlands'.