5 September 2008

Kulturfyran om religion och mat

Det kanske låter som Köttfärs och Jordgubbssylt, men veckans Kulturfyra har en koppling mellan de två. Faktiskt.

1. Igår intervjuade jag (Kulturbloggen) Patrik Engellau som skrivit boken “Guds tredje strategi”. Det fick mig att fundera kring religion. Om gud skulle komma tillbaka idag, hur skulle han se ut då, tror du? Skulle han vara en människa?
Först undrar jag ju om det menas att 'han' kommer tillbaka, som om han funnits en gång, eller om det menas att den självklara tron på att 'han' finns kommer tillbaka. På A svarar jag att det förutsätter att han funnits och eftersom jag är av övertygelsen att 'han' är ett påhitt av oss människor så finns det inget som kan komma tillbaka. På B svarar jag att jag tror människosläktet blivit för fritänkande och självständigt för att det ska kunna hända, för det kommer från och med nu alltid ifrågasättas, folk kommer välja andra riktningar osv. Det enda sättet för den självklara tron att komma tillbaka skulle vara genom ett maktstyre som tvingar folk att tro på ett visst sätt och att det efter någon/några generationer blir en självklarhet. Och i så fall tror jag faktiskt inte att 'han' är en människa eller ens en 'han' utan ett slags kraft, som gravitationskraften... Men måtte vi aldrig hamna där!

2. Vad betyder religion för dig?
Organiserad religion betyder för mig; Toppstyre, maktfullkomlighet, förenkling, inskränkthet, intolerans, homofobi, rasism, problem, samhörighet. Oorganiserad religion betyder tröst, hopp, onödigt dåligt samvete, styrka, förenkling.

3. Just nu har ju muslimer Ramadan. De äter inte så länge solen är uppe. Har du fastat någon gång?
Bara när jag opererat mig. :-)

4. Mat ja. Vilken är den vackraste maträtten för dig? Ja, vilken både smakar gott, doftar underbart och ser underbart aptitlig ut?
En färgsprakande thai-wok. Sushi doftar inte, annars hade jag nog sagt det... Det beror ju på hur mat är upplagt, med fin komposition av mat, grönsaker och färg så... minns att en kyckling, potatis, sås och grönsaker-rätt jag fick på restaurang doftade himmel, såg så fint ut att jag inte ville förstöra den genom att äta och att varje tugga var en ren njutning. Jag utmanar en kock att göra detta med pölsa dock...

1 comment:

Anonymous said...

Nice...jag har aldrig fastat!!! Skulle känna mig lite som en vampyr om jag bara fick äta om natten...coolt..förutsatt att jag fick ligga någonstans där det är mörkt och sova hela dagen.